![]() |
Filtrování, třídění, hledání |
![]() |
Funkční celky | Fulltextový systém |
![]() |
Ucelený sled činností, které vedou k jednoznačně definovanému cíli.
Kaskáda má zajistit, aby každý firemní proces došel do svého závěru, aby nezůstávaly neuzavřené procesy, ke kterým se nikdo nehlásí. Proto musí mít každý proces vždy
Všechny procesy se mají svému řešiteli "vnucovat" ve správnou chvíli v jednom společném místě.
Nechceme uživatele nutit, aby podle jakýchsi psaných (nebo dokonce nepsaných) pravidel musel periodicky procházet různé moduly a hledal, zda zde není něco, co má on řešit.
Chceme, aby se veškeré procesy, kterým se má uživatel věnovat, objevily ve společném formuláři v Infocentrále a odtud aby uživatel mohl snadno vstoupit do modulů, ve kterých má provést příslušnou činnost.
Alternativně může uživatel v jednotlivých modulech (nebo ve vyhledávači objektů) využít pro zobrazení objektů v určité etapě (všech nebo jen "svých") filtrovacího panelu.
Firemní proces může být představován různými třídami datových objektů, kterým byl udělen procesní charakter. Může to být Dokument (smlouva ke schválení), Doklad, Průvodka práce, .... S procesním charakterem objektu souvisí:
Vztahy mezi procesním chováním a procesními vlastnostmi jsou popsány jako součást životního cyklu jednotlivých datových tříd.
V řadě situací je žádoucí, svěřit určitou etapu nějakého procesu skupině a ne jednotlivci. Je to např. postoupení reklamace do reklamačního oddělení, kde je víc referentů, případ technické podpory (Průvodka práce) do oddělení podpory, .... Proto je umožněno, zadat jako řešitele určité etapy nejen konkrétního uživatele, ale také skupinu. Chování systému v této oblasti je následující :
Uživatel se přihlašuje do systému svým jménem a heslem a standardně se mu zobrazují avíza a úkoly, adresované na jeho osobu.
Uživatel se může po svém přihlášení prohlásit za delegáta určité skupiny, pokud k tomu je oprávněn. To provede ve speciálním formuláři, který může zavolat tlačítkem z přihlašovacího dialogu ( nebo nějak jinak ).
Pokud se uživatel prohlásil delegátem určité skupiny, zobrazují se mu v kartách "Avíza" a "Dnes" kromě jeho záznamů také ty záznamy, které jsou adresované na příslušnou skupinu. Přitom jsou vizuálně rozlišeny záznamy vlastní od skupinových.
Se skupinovými záznamy může provádět potřebné operace, tedy např. řešit případ podpory (Průvodku práce) apod.
Jedním z klíčových faktorů úspěšnosti a konkurenceschopnosti každé organizace je její schopnost vytvářet hodnoty, které uspokojí či dokonce nadchnou její zákazníky. Tato schopnost závisí z velké části na způsobu organizace procesů, činností, prací a výkonů zajišťovaných jednotlivými pracovníky a celými týmy. Je to schopnost optimalizovat tok prací tak, aby s minimální spotřebou zdrojů byla vytvořena maximální hodnota. Jednotlivé výkony a jejich uspořádání do integrovaného, kompaktního procesu je předmětem agendy zpracování firemních procesů.
Firemní proces (workflow) je ucelený sled činností, které směřují k jednoznačně definovanému cíli. V nejjednodušším případě firemní proces automatizuje a podporuje pořadí kroků při plnění úkolu. Například uživatel vytvoří nový úkol a předá ho jinému uživateli. Druhý uživatel úkol vyřeší a o vyřešení informuje původního uživatele, který převezme výsledky a pak celou záležitost uzavře.
Základními prvky zpracování firemních procesů jsou datový objekt, činnost, stav objektu, etapa, referent etapy, přechod mezi etapami a scénář.
Firemní proces je představován datovým objektem, který prochází určitými etapami podle zvoleného scénáře. Například proces zpracování požadavku zákazníka je představován požadavkem (datový objekt), který prochází etapami rozpracováno, čekání na řešení, řešení a vyřízeno podle scénáře „Standardní požadavek zákazníka“.
Činnost je operace, která může být na objektu vykonána. Vykonání operace je indikováno nastavením příslušné procesní vlastnosti. Činností může být například finální kontrola, kterou provádí osoba odpovědná za proces jako celek. Provedení této činnosti je indikováno procesní vlastností „finální kontrola“.
Stav objektu je dán aktuálním nastavením definovaných procesních vlastností. Stav indikuje, jaké činnosti byly na objektu vykonány. Například pro požadavek jsou definovány procesní vlastnosti akceptováno, zanalyzováno, vyřešeno a finální kontrola. Kombinace nastavení těchto vlastností vyjadřuje, jaké činnosti byly na požadavku vykonány, tedy vyjadřuje v jakém stavu se požadavek nachází.
Etapa definuje, kde se právě objekt v rámci celého procesu nachází. Například požadavek zákazníka prochází etapami rozpracováno, čekání na řešení, řešení a vyřízeno. Etapa představuje časový úsek.
Za každou etapu procesu zodpovídá referent etapy, kterým je zpravidla jeden určitý uživatel. Výjimkou z tohoto pravidla je etapa "vyřízeno", do které se proces dostává po finální kontrole odpovědnou osobou a která znamená faktický konec procesu.
Přechod mezi etapami je speciální činností, při které objekt přechází z jedné etapy do jiné. Možné přechody mezi etapami jsou definovány ve scénáři, podle kterého proces probíhá. Přechod z jedné konkrétní etapy do jiné bývá podmíněn splněním určitých podmínek, například nastavením určitých procesních vlastností. Například vstup do etapy „vyřízeno“ (tedy přechod z kterékoliv jiné etapy do etapy „vyřízeno“) je podmíněn nastavením procesní vlastnosti „finální kontrola“. Přechody mezi etapami mohou probíhat při splnění daných podmínek i automaticky.
Scénář určuje všechny možné přechody mezi etapami. Vyjadřuje základní pravidla pro firemní proces, který podle daného scénáře probíhá. Pro každý scénář je vytvořen popis, který poskytuje přehled o procesu jako celku. Kromě toho mohou být definovány metodiky pro jednotlivé etapy firemního procesu.
![]() |
Filtrování, třídění, hledání |
![]() |
Funkční celky | Fulltextový systém |
![]() |