![]() |
Prodejnost produktů, vztah ke kontaktům |
![]() |
Tvorba prodejních cen v Kaskádě | Obchodní přirážky, marže a rabaty |
![]() |
Cenotvorba obsahuje dva (na sebe těsně navazující) procesy:
Prodejní ceník je datový objekt Kaskády, který představuje určitou množinu ceníkových prodejních cen Produktů (obsah Ceníku).
Ceník vyjadřuje smluvní vztah, proto je poddruhem druhu Smlouva.
Pro každý Produkt může být v Ceníku uveden libovolný počet ceníkových cen, jejich rozsah platnosti se však nesmí překrývat. Běžně na sebe záznamy v čase navazují a vyjadřují vývoj příslušné ceníkové ceny v čase.
Pomocí vazby Kontaktu prodáváme podle ceníku může být s Ceníkem (Smlouvou) propojen libovolný počet Kontaktů (subjektů). Pokud Ceník představuje např. dealerské ceny určitého typu, pak množina Kontaktů připojených k takovému Ceníku představuje právě množinu příslušných dealerů.
Pro přepočet ceníkových cen lze definovat předpis, který umožňuje přepočet automatizovat.
Ceník má definovanou prioritu, ta je důležitá při stanovení výchozí prodejní ceny při realizaci prodeje.
Ceníkové prodejní ceny příslušného Ceníku jsou použity při stanovení výchozí prodejní ceny právě pro ty Kontakty, které jsou s Ceníkem spojeny výše uvedenou vazbou.
Jeden z Ceníků je označen jako základní. Má nejnižší prioritu ( 0 ) a jeho položky jsou dostupné pro kteréhokoliv zákazníka.
Je to prodejní cena, která je pro určitý Produkt k určitému datumu uskutečnění zapsaná v příslušném prodejním Ceníku. Je to konkrétní hodnota, zapsaná v tabulce.
Výchozí prodejní cena se stanovuje na základě ceníkové prodejní ceny za účelem vystavení Faktury (úhrady Produktu). Stanovení výchozí prodejní ceny dodávky vychází z platných smluvních vztahů, definovaných Ceníkem a případnými cenovými podmínkami (= předpisem pro stanovení výchozí prodejní ceny). Podrobněji viz níže.
Skutečná prodejní cena, která figuruje ve Faktuře. Obvykle je shodná s výchozí prodejní cenou, ale může se také lišit, pokud uživatel provedl ruční zásah a cenu modifikoval.
Doporučená prodejní cena
Cena uvedená dodavatelem jako cena doporučená pro prodej koncovým zákazníkům. Dodavatel nám poskytuje
z této ceny slevu.
Hrubá ceníková nákupní cena
Cena, kterou dodavatel uvádí jako běžnou (velkoobchodní) a ze které nám poskytuje ještě slevu.
Ceníková nákupní cena
Cena, kterou dodavatel uvádí ve svém ceníku - výchozí nákupní cena.
Hrubá nákupní cena
Cena uváděná na Dodacím listu přijatém jako cena před slevou. Může se promítat do nákupního Ceníku
jako hrubá ceníková nákupní cena.
Čistá nákupní cena
Skutečná cena uvedená na Dodacím listu přijatém - cena po slevě. Může se promítat do nákupního Ceníku
jako ceníková nákupní cena.
Předpokládaná nákupní cena
Je to cena, která může být základem pro přepočet ceníkové ceny. Může být uvedena jako atribut
Produktu.
Další prvek - velký číselník, ke kterému může být definována cenová politika, přitom :
Blíže viz Předpis pro přepočet ceníkové ceny a Předpis pro stanovení výchozí prodejní ceny.
Seznam skupin produktů (v levém panelu)
Karty (v pravém panelu)
Cenová skupina - obsahuje detailní informace napozicované skupiny produktů.
Název
Lidský název cenové skupiny.
Kód skupiny
Jednoznačný identifikátor cenové skupiny produktů.
Minimální přirážka
Přirážka vyjádřená v procentech. Např. hodnota 25,0 znamená, že zboží se skladovou cenou 100,- Kč
musí být prodáváno minimálně za 125,- Kč.
Pokud je tento údaj vyplněn, pak platí pro produkty této cenové skupiny.
Více viz. kapitola Obchodní přirážky, marže a rabaty.
Varovat
Tento údaj lze použít v situaci, kdy chcete vytvořit skupinu pro shromáždění produktů s
"neurčitou" prodejní cenou, resp. s nedůvěryhodnou cenou, kterou je potřeba v případě prodeje
ověřit.
Bude-li údaj zaškrtnut, pak při plnění řádků do dokladů (DL, faktura, ...) bude panel s
informacemi výrazně odlišen od běžného stavu.
Pořadí
Pořadí automaticky doplňuje program, tak jak v průběhu času cenové skupiny vznikají. Toto pořadí
je však uživatelsky modifikovatelné (editovatelné) a je tedy možné si pořadí určit podle
vlastního uvážení. Podle tohoto pořadí se bude vytvářet seznam cenových skupin produktů v různých
místech programu.
Objekty zvolené skupiny - obsahuje seznam produktů, které patří do napozicované skupiny produktů.
Předpisy pro ceníkové ceny - obsahuje seznam předpisů, které se na napozicovanou skupinu odkazují.
Slouží pro automatické a/nebo dávkové modifikace Ceníku.
Pro určitou Cenovou skupinu produktů a určitý Ceník definuje:
v rámci ceníku přebírají jednotlivé položky při založení atributy od skupiny, následně se mohou u položek individuálně měnit (nebo "zamknout" a automaticky synchronizovat s parametry příslušné skupiny),
výpočetní metoda u skupiny může definovat také např. konstantní cenu (např. celá skupina zboží, třeba CD, s jednou konstantní cenou).
Skladová cena
Předpokládaná nákupní cena (u produktu)
Poslední nákupní cena (u produktu)
Základní prodejní cena (v zákl. prod.ceníku)
Aktuální prodejní cena (v tomto ceníku)
Ceníková nákupní cena (prim. dodavatel)
Hrubá ceníková nákupní cena (prim. dodavatel)
Doporučená prodejní cena (prim. dodavatel)
Součet prodejních cen komponent v kusovníku
Předpis pro stanovení výchozí prodejní nebo nákupní ceny je odvozen od typového předpisu.
Typový předpis určuje:
Pro Kontakt a Ceník prodejní definuje výpočetní metodu pro stanovení výchozí prodejní ceny. Obvykle to znamená stanovení procentní slevy oproti ceníkové ceně.
Tento předpis je využit při stanovení výchozí prodejní ceny, tedy při realizaci konkrétní dodávky.
Stanovení výchozí prodejní ceny je de-facto návrh fakturační ceny.
Předpis pro stanovení výchozí prodejní ceny:
Předpis je platný pro všechny Produkty v Ceníku (výjimkou možná budou množstevní cenové podmínky - viz výpočetní metody) a daný Kontakt.
Na úrovni Prodejního ceníku může být definována šablona předpisu, která se automaticky kopíruje k nově propojovanému Kontaktu.
Cenové podmínky se kumulují v daném pořadí (nejdřív ceník, pak vazba / podle pořadí výpočetních metod uvedených dále)
Parametr: koeficient
Popis: Čistá cena (jednotková nebo celková) = koeficient * Hrubá cena (jednotková nebo celková)
Parametr: pole koeficientů (navazující na množstevní limity)
Popis: Čistá jednotková cena = koeficient (v závislosti na množství) * Hrubá jednotková cena
Parametr: pole koeficientů (s finančními limity)
Popis: Čistá celková cena = koeficient (v závislosti na hrubé celkové ceně) * Hrubá celková cena
Parametr: částka
Popis: Čistá jednotková cena = částka + Hrubá jednotková cena
Parametr: pole částek (navazující na množstevní limity)
Popis: Čistá jednotková cena = částka (v závislosti na množství) + Hrubá jednotková cena
Parametr: pole koeficientů (s finančními limity)
Popis: Čistá celková cena = částka (v závislosti na hrubé celkové ceně) + Hrubá celková cena
Parametr: koeficient
Popis: Čistá cena (jednotková nebo celková) = koeficient * Skladová cena (jednotková nebo celková)
Je to datum rozhodné pro stanovení výchozí prodejní ceny, neboť různé prodejní ceny mohou mít časově omezenou platnost.
Pro účel stanovení výchozí prodejní ceny má každý ceník určenou prioritu - číslo 0-100, přitom
Je to prodejní cena určitého Produktu pro určitého zákazníka k určitému datumu uskutečnění.
Vyplývá z některého Ceníku, se kterým je zákazník propojen vazbou typu Kontaktu prodáváme podle ceníku, případně z Ceníku, který je preferován pro určitou dodávku.
Program ji stanovuje podle následujícího algoritmu
Vyhledá všechny ceníkové ceny příslušného Produktu z těch ceníků, se kterými je zákazník propojen nebo jsou preferované pro danou dodávku a ve kterých příslušný Produkt figuruje.
Setřídí tyto ceníkové ceny sestupně podle priority příslušných Ceníků (nejvyšší priorita má nejvyšší číslo)
Použije první z nich, přitom mohou nastat dvě situace
Ceník, ve kterém byla cena nalezena, nemá propojení na příslušného zákazníka. V tomto případě je nalezená ceníková cena také výchozí prodejní cenou.
Ceník, ve kterém byla cena nalezena, má propojení na příslušného zákazníka. V tomto případě
Je použit koeficient, který je zaznamenán v rozšíření příslušné vazby - sleva / přirážka.
Program hledá předpis pro stanovení výchozí prodejní ceny příslušné skupiny. Pokud existuje, aplikuje se a výsledkem je výchozí prodejní cena Produktu.
![]() |
Prodejnost produktů, vztah ke kontaktům |
![]() |
Tvorba prodejních cen v Kaskádě | Obchodní přirážky, marže a rabaty |
![]() |