![]() |
Tiskové výstupy |
![]() |
Funkční celky | Práce s prodejními cenami v Kaskádě |
![]() |
Tvorba prodejních cen a jejich aplikace je důležitou činností při provozu každé organizace a Kaskáda nabízí pro tuto činnost silnou podporu.
Lze pochopitelně pracovat i tak, že uživatel vytváří fakturu s "volnými řádky" (bez odkazu na definovaný produkt) a v řádcích "z hlavy" zadává ceny. Ve výjimečných situacích to má své opodstatnění, jako standardní postup ale určitě nikoliv.
Všichni pracovníci organizace vytvářejí a udržují v Kaskádě společnou bázi Kontaktů, které představují mj. i obchodní partnery, přitom každý partner je v systému evidován právě jedenkrát a k němu se vážou veškerá s ním související data.
Obchodník vytváří v Kaskádě produkty, které definují vše, co firma produkuje – obvykle zboží, výrobky, služby. Stará se o jejich jednoznačnou identitu, identifikaci, kategorizaci.
Obchodník vytváří a udržuje v Kaskádě jeden nebo více Ceníků prodejních, ve kterých definuje ceny jednotlivých produktů buďto obecně, nebo vzhledem k určitým obchodním partnerům (kontaktům).
Při tvorbě Objednávky (Dodacího listu, Faktury, …)
"Kaskáda ví", kterému kupujícímu (Kontaktu) je dodávka určena a tedy vyhledá v cenících a poskytne výchozí prodejní cenu,
uživatel (referent obchodního případu) buďto navrženou cenu ponechá, nebo upraví (sleva/přirážka) a tím stanoví fakturační cenu.
Kupující je představován sdíleným Kontaktem, který tedy může figurovat jako odběratel u některých (žádného, jednoho nebo více) Ceníků prodejních, v rámci těchto ceníků pro něj mohou být definované časově limitované předpisy pro stanovení výchozí prodejní ceny.
Pokud u žádného Ceníku prodejního uveden není, budou pro něj použity pouze ceny ze základního ceníku.
Produkt je základním prvkem, ke kterému je určována cena, ať jde o zboží, výrobek, službu …
Může figurovat v libovolném počtu Ceníků prodejních, v každém s libovolnou ceníkovou cenou proměnlivou v čase.
Na produkt se odkazují jednotlivé řádky všech obchodních dokladů a dokumentů (objednávky, dodací listy, faktury, skladové doklady, …)
Viz. samostatná kapitola Obchodní přirážky, marže a rabaty
Ceník prodejní je datový objekt Kaskády, který definuje ceníkové prodejní ceny pro určitou množinu Produktů vložených do tohoto ceníku (obsah Ceníku) .
Ceník vyjadřuje smluvní vztah, proto je poddruhem druhu Smlouva.
Pro každý Produkt může být v Ceníku uveden libovolný počet ceníkových cen, jejich rozsah platnosti se však nesmí překrývat - záznamy na sebe navazují a vyjadřují vývoj příslušné ceníkové ceny v čase.
Jedním z parametrů prodejního ceníku je typ množiny odběratelů tohoto prodejního ceníku, který rozhoduje, zda ceník je platný pouze pro jednoho, několik nebo všechny odběratele.
Pro přepočet ceníkových cen lze definovat předpis, který umožňuje přepočet automatizovat.
Ceník má definovanou prioritu, ta je důležitá při stanovení výchozí prodejní ceny při realizaci prodeje.
Ceníkové prodejní ceny příslušného Ceníku jsou použity při stanovení výchozí prodejní ceny právě pro ty kontakty, pro které je ceník vytvořen (viz. typ množiny odběratelů.
Jeden z Ceníků je označen jako základní. Má nejnižší prioritu ( 0 ) a jeho položky jsou dostupné pro kteréhokoliv zákazníka.
V řádku dokladu figuruje určitá fakturační cena, kterou
Při vytváření řádku program vypočetl (navrhnul) podle použitého produktu, konkrétního odběratele a data uskutečnění, cena byla vyhledána v prodejních cenících podle algoritmu popsaného dále,
Uživatel cenu buďto ponechal, nebo upravil.
Výchozí prodejní cenou rozumíme tu cenu, kterou program navrhuje pro určitý řádek dokladu (objednávky…) vzhledem k produktu, kupujícímu a okamžiku uskutečnění.
Algoritmus je následující:
Vyhledání určitého ceníku (s ohledem na prioritu a použitou měnu), obsahujícího příslušný produkt, který je (i vzhledem k okamžiku uskutečnění prodeje) k dispozici pro kupujícího,
vyhledání ceníkové ceny z tohoto ceníku k okamžiku prodeje, v případě potřeby přepočet na požadovanou měnu (pokud nebyl k dispozici ceník s měnou odpovídající měně cílového dokladu),
vyhledání předpisu pro stanovení výchozí prodejní ceny, platného pro příslušného kupujícího a okamžik prodeje, pokud takový předpis existuje, pak
aplikování předpisu pro stanovení výchozí prodejní ceny ke korekci získané ceníkové ceny, a na výstupu je výchozí prodejní cena.
![]() |
Tiskové výstupy |
![]() |
Funkční celky | Práce s prodejními cenami v Kaskádě |
![]() |