![]() |
Práce s prodejními cenami v Kaskádě | Definice ceníkových prodejních cen (v prodejních cenících) |
![]() |
Cenotvorba obsahuje dva (na sebe těsně navazující) procesy:
Pro lepší představu tvorby výchozí prodejní ceny je k dispozici následující schéma.
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Je to prodejní cena, která je pro určitý produkt k určitému datu zapsaná v příslušném prodejním ceníku. Je to konkrétní hodnota, zapsaná v tabulce.
Výchozí prodejní cenu program
stanovuje na základě ceníkové prodejní ceny za účelem zapsání této ceny do objednávky od zákazníka,
dodacího listu nebo faktury.
Stanovení výchozí prodejní ceny dodávky vychází z platných smluvních vztahů, definovaných prodejním
ceníkem a případnými cenovými podmínkami (= předpisem pro stanovení výchozí prodejní ceny). Podrobněji
níže.
Skutečná prodejní cena, která figuruje ve Faktuře. Obvykle je shodná s výchozí prodejní cenou, ale může se také lišit, pokud uživatel, který má právo měnit tuto cenu, provedl ruční zásah a cenu modifikoval.
Prodejní ceník je datový objekt Kaskády, který představuje určitou množinu ceníkových prodejních cen Produktů (obsah Ceníku).
Ceník vyjadřuje smluvní vztah, proto je poddruhem druhu Smlouva.
Pro každý Produkt může být v Ceníku uveden libovolný počet ceníkových cen, jejich rozsah platnosti se však nesmí překrývat. Běžně na sebe záznamy v čase navazují a vyjadřují vývoj příslušné ceníkové ceny v čase.
Pomocí propojení typu Smluvní partner může být s ceníkem propojen libovolný počet kontaktů. Pokud ceník představuje např. dealerské ceny určitého typu, pak množina kontaktů připojených k takovému ceníku představuje právě množinu příslušných dealerů.
Pro přepočet ceníkových cen lze definovat předpis, který umožňuje přepočet automatizovat.
Ceník má definovanou prioritu, ta je důležitá při stanovení výchozí prodejní ceny při realizaci prodeje.
Ceníkové prodejní ceny příslušného Ceníku jsou použity při stanovení výchozí prodejní ceny právě pro ty Kontakty, které jsou s Ceníkem spojeny výše uvedeným typem propojení.
Jeden z Ceníků je označen jako základní. Má nejnižší prioritu ( 0 ) a jeho položky jsou dostupné pro kteréhokoliv zákazníka.
Měna, kterou použijete, ovlivní nejen zadávání cen jednotlivých produktů v ceníku, ale také algoritmus
pro výběr výchozí prodejní ceny, neboť podle cílového dokladu, pro který Kaskáda bude cenu vyhledávat,
bude preferovat ceníky uvedené ve stejné měně.
Rozhodnutí, podle kterého ceníku má program určovat ceny konkrétnímu zákazníkovi (která měna je pro něj
rozhodující), provedete v prohlížeči kontaktu na kartě Další / Další parametry /
Parametry zákazníka / Měna pro určení
akč.ceníku.
Tento údaj již nebude možno změnit po té, kdy do ceníku vložíte nějaké produkty. Rozhodnutí je proto nevratné.
Pro účel stanovení výchozí prodejní ceny má každý ceník určenou prioritu - číslo 0-100. Čím vyšší číslo, tím větší přednost má ceník při vyhledávání ceníkové ceny, přitom
má Základní ceník, který obsahuje veškeré produkty a
za ceny v něm uvedené, může nakupovat každý zákazník. Prioritu 0 může mít pouze jeden jediný Ceník
prodejní - Základní prodejní ceník.
Je jakýmsi "záchytným bodem" pokud pro příslušného kupujícího není žádný jiný ceník k dispozici.
mají ostatní ceníky, přitom je vhodné přiřazovat vyšší prioritu těm ceníkům, které poskytují
výhodnější podmínky (akční ceníky).
Tento údaj lze kdykoliv v budoucnu změnit. Je však potřeba mít na paměti, že zcela zásadním způsobem
ovlivňuje algoritmus pro vyhledání výchozí prodejní ceny.
Tento údaj definuje, zda ceník platí pro
jediného odběratele
Tuto volbu použijte v případě, kdy má tento ceník sloužit skutečně pro jednoho konkrétního
odběratele, tím v prohlížeči ceníku nebude k dispozici karta Odběratelé.
Tohoto jediného odběratele zadáte v první kartě prohlížeče v boxu Odběratel.
několik odběratelů
Tuto volbu použijte pokud potřebujete vytvořit ceník platný pro více než jednoho, nikoli však všechny
odběratele.
Odběratele bude nutné zadat v samostatné podkartě Odběratelé, box Odběratel v první kartě prohlížeče nebude k dispozici.
všechny odběratele
Tato volba je vhodná především pro tvorbu "akčního" ceníku, který bude platit pro všechny
odběratele.
Vzhledem k tomu, že ceník platí automaticky pro všechny odběratele, žádní odběratelé se nezadávají
(není k dispozici box Odběratel ani karta Odběratelé).
Tento údaj je vždy použit u základního ceníku (s
prioritou 0), u kterého karta Odběratelé dostupná je a to z toho důvodu, aby bylo možné u jednotlivých
odběratelů nastavovat Předpisy pro stanovení výchozí
prodejní ceny.
Touto volbou ovlivníte to, zda se volně prodejné produkty budou/nebudou automaticky vkládat do tohoto ceníku.
Pokud tento údaj zaškrtnete
Do ceníku budou automaticky vkládány veškeré volně prodejné produkty a to buďto v okamžiku vzniku (když už v tu chvíli je produkt volně prodejný), nebo později, když jej někdo změní z neprodejného na volně prodejný.
Takovéto chování má m.j. Základní prodejní ceník, který je součástí systému již při instalaci a u něhož to nelze změnit.
Správce ceníků může tuto vlastnost nastavit i u dalších ceníků, u kterých chce pokrýt celé spektrum volně prodejných produktů.
Pokud tento údaj nezaškrtnete
Do ceníku se nebudou produkty zařazovat automaticky, ale pouze volbou uživatele. I tak budou samozřejmě platit určitá omezení, jakože do ceníku nelze zařazovat neprodejný produkt apod.
Viz. samostatná kapitola Obchodní přirážky, marže a rabaty
Skladová cena jako taková je prvkem, který figuruje převážně na straně výdejů ze skladu a ekonomiky (na
straně nákladů).
Skladová cena však může být, mimo jiné, také použita jako základ pro výpočet prodejních cen.
Více se o skladových cenách dočtete v kapitole Skladové ceny.
Jde o programem vypočtenou cenu datumově posledního nákupu daného produktu.
Program ji počítá automaticky pro všechny produktové řádky v okamžiku, kdy stav řádku v dodacím listu a/nebo
objednávce změní svůj stav na hodnotu "Vyřízeno".
V tento okamžik program
Další prvek - velký číselník, ke kterému může být definována cenová politika, přitom :
Blíže viz Předpis pro přepočet ceníkové ceny a Předpis pro stanovení výchozí prodejní ceny.
Seznam skupin produktů (v levém panelu)
Karty (v pravém panelu)
Cenová skupina - obsahuje detailní informace napozicované skupiny produktů.
Název
Lidský název cenové skupiny.
Kód skupiny
Jednoznačný identifikátor cenové skupiny produktů.
Minimální přirážka
Přirážka vyjádřená v procentech. Např. hodnota 25,0 znamená, že zboží se skladovou cenou 100,- Kč
musí být prodáváno minimálně za 125,- Kč.
Pokud je tento údaj vyplněn, pak platí pro produkty této cenové skupiny.
Více viz. kapitola Obchodní přirážky, marže a rabaty.
Hlídání zde zadané minimální přirážky je nutné zapnout v Globální konfiguraci na kartě Produkty /
Produkty v objednávkách a DL vyplněním údaje Sazba minim. přirážky [%]
Varovat
Tento údaj lze použít v situaci, kdy chcete vytvořit skupinu pro shromáždění produktů s
"neurčitou" prodejní cenou, resp. s nedůvěryhodnou cenou, kterou je potřeba v případě prodeje
ověřit.
Bude-li údaj zaškrtnut, pak při plnění řádků do dokladů (DL, faktura, ...) bude panel s
informacemi o prodejní ceně výrazně odlišen od běžného stavu.
Pořadí
Pořadí automaticky doplňuje program, tak jak v průběhu času cenové skupiny vznikají. Toto pořadí
je však uživatelsky modifikovatelné (editovatelné) a je tedy možné si pořadí určit podle
vlastního uvážení. Podle tohoto pořadí se bude vytvářet seznam cenových skupin produktů v různých
místech programu.
Objekty zvolené skupiny - obsahuje seznam produktů, které patří do napozicované skupiny produktů.
Předpisy pro ceníkové ceny - obsahuje seznam předpisů, které se na napozicovanou skupinu odkazují.
Je to základní prostředek, který usnadňuje tvorbu ceníkových prodejních cen.
Předpis pro přepočet ceníkových cen je možné definovat v prohlížeči ceníku prodejního na kartě
Předpis pro přepočet ceníkových cen pro daný ceník definuje:
Výslednou prodejní cenu ještě může ovlivnit uživatelská funkce pro zaokrouhlení prodejní ceny.
Základny pro přepočet ceníkových cen určují v rámci předpisu pro
přepočet prodejní ceny, z jaké ceny (základny) bude program vypočítávat novou ceníkovou cenu produktu v situaci, kdy bude použit
mechanismus automatického přepočtu ceníkových cen, nebo režim přeceňování.
V tomto druhém případě pak půjde o navrhovanou ceníkovou cenu, kterou před záznamem do ceníku může ještě
uživatel změnit.
Předpokládaná nákupní cena (u produktu)
Poslední nákupní cena (u produktu)
Základní prodejní cena (v zákl. prod.ceníku)
Aktuální prodejní cena (v tomto ceníku)
Ceníková nákupní cena (prim. dodavatel)
Hrubá ceníková nákupní cena (prim. dodavatel)
Doporučená prodejní cena (prim. dodavatel)
Součet prodejních cen komponent v kusovníku
Výpočetní metody definují jakým způsobem bude vypočtena nová ceníková cena při využití příslušné základny a zadaného parametru.
Jde o metodu, která pro určitou množinu produktů definuje způsob stanovení výchozí prodejní ceny.
Tyto typové předpisy definuje obchodník obsazený do role "Prodej - správce ceníků" a v rámci firmy tak
definuje množinu metod použitelných k vytváření předpisů pro stanovení výchozích prodejních cen.
Typový předpis určuje:
Výpočetní metoda pro stanovení výchozí prodejní ceny definuje typ výpočetního algoritmu, který má být pro typový předpis použit a zároveň i základnu, ze které bude výchozí prodejní cena počítána.
Musí jít vždy o některou z existujících metod obsažených v číselníku. Zde je jejich seznam.
Parametr: koeficient
Základna: Ceníková prodejní cena
Popis: Výchozí prodejní cena = Ceníková prodejní cena * Parametr
Parametr: částka
Základna: Ceníková prodejní cena
Popis: Výchozí prodejní cena = Ceníková prodejní cena + Parametr
Parametr: částka
Základna: není žádná
Popis: Výchozí prodejní cena = Parametr
Parametr: koeficient
Základna: Předpokládaná nákupní cena
Popis: Výchozí prodejní cena = Předpokládaná nákupní cena * Parametr
Parametr: koeficient
Základna: Skladová cena
Popis: Čistá cena (jednotková nebo celková) = koeficient * Skladová cena (jednotková nebo celková) U této
metody není možné sledovat historii cen, protože se skladová cena v průběhu existence produktu mění a
prodejní cena je vyhodnocována v okamžiku vkládání produktu do dokladů z aktuálně platné skladové ceny.
Parametr: pole koeficientů (navazující na množstevní limity)
Základna: Ceníková prodejní cena
Zápis parametru: množstevní hranice (největší);koeficient+koef.abs./...../množstevní hranice
(nejmenší);koeficient+koef.abs.
Koeficient absolutní nemusí být zadán. V tom případě nebude nic připočteno.
Příklad parametru: 90;0,85+10/50;0,90+5/20;0,95+1 Popis:
Výklad:
Výchozí prodejní cena = Ceníková prodejní cena * Parametr (koeficient v závislosti na množství) +
koeficient absolutní (je-li zadán)
Pokud u základního nebo víceodběratelského ceníku do karty odběratelé vložíte kontakt <neznámá organizace>, ke které přiřadíte typový předpis, pak pokud pro konkrétní firmu neexistuje žádný použitelný typový předpis, program se pokusí použít typový předpis platný pro kontakt <neznámá organizace>. To se může hodit v případě např. plošných slev na nějakou skupinu produktů, která má platit pro všechny firmy odebírající z daného ceníku.
Při použití jedné z následujících metod, program bez ohledu na metodu a parametry vyhledá a jako výchozí prodejní cenu použije ceníkovou prodejní cenu.
Předpis pro stanovení výchozí prodejní ceny je odvozen od typového předpisu.
Pro kontakt a prodejní ceník definuje výpočetní metodu pro stanovení výchozí prodejní ceny.
Součástí Předpisu pro stanovení výchozí prodejní ceny je:
Tento předpis je využit při stanovení výchozí prodejní ceny, tedy při realizaci konkrétní dodávky.
Stanovení výchozí prodejní ceny je de-facto návrh fakturační ceny.
Předpis je platný pro pro všechny produkty v daném prodejním ceníku, které splňují definovanou podmínku.
Předpisy se vyhodnocují v daném pořadí (nejdřív ceník, pak propojení typu "Smluvní partner" a zde podle pořadí typových předpisů)
Je to datum rozhodné pro stanovení výchozí prodejní ceny, neboť různé prodejní ceny mohou mít časově omezenou platnost.
Je to prodejní cena, kterou program navrhuje pro prodej určitého produktu určitému zákazníkovi k určitému okamžiku uskutečnění prodeje.
Program ji stanovuje podle následujícího algoritmu
Vyhledá vyhovující prodejní ceník, což provede takto:
pokud je určen preferovaný ceník, prověří nejprve výskyt produktu v tomto preferovaném ceníku a platnost ceny produktu v daném okamžiku
pokud preferovaný ceník nebyl určen nebo určen byl a nevyhovuje, zkusí vyhledat produkt a jeho platnou cenu z prodejních ceníků:
nejprve z těch prodejních ceníků, ke kterým je zákazník propojen propojením typu Smluvní partner
program hledá pouze takové, které mají prioritu vyšší než 0
pokud takové existují, vybere ty s nejvyšší prioritou
pokud je takových ceníků více, použije se takový ceník, u kterého je měna shodná s měnou
nastavenou v prohlížeči daného kontaktu na kartě Další v poli Preferovaná měna pro určení ceníku
pokud tento údaj není vyplněn, program použije sousední údaj Výchozí měna pro doklady
pokud ani ta není určena, bude za "preferovanou měnu" program považovat národní měnu, nastavenou v globální konfiguraci.
následně z ceníků s typem množiny odběratelů "Všichni odběratelé"
program zjistí, zda mezi nimi existuje některý (jeden či více) s vyšší prioritu, než dosud případně nalezl (minulý bod postupu)
pokud ano, pak vybere jeden - ten s nejvyšší prioritou
pokud až dosud program nenalezl žádný použitelný ceník, použije ceník základní,
neboť v základním ceníku existují záznamy pro všechny volně prodejné produkty s neomezenou platností
ceny
Z vyhledaného ceníku program načte ceníkovou prodejní cenu daného produktu k danému okamžiku
Dále záleží na tom, zda ceník, ve kterém byla platná cena nalezena,
má propojení na příslušného zákazníka,
nebo
nemá na daného zákazníka ale má propojení na kontakt <neznámá organizace>,
v tomto případě
program hledá předpis pro stanovení výchozí prodejní ceny, který je určen pro přepočet ceny daného produktu
pokud předpis existuje, aplikuje ho a výsledkem je "výchozí prodejní cena produktu".
pokud předpis neexistuje, je nalezená "ceníková prodejní cena" také "výchozí prodejní cenou"
nemá propojení na příslušného zákazníka ani na kontakt <neznámá organizace>
v tomto případě je nalezená "ceníková prodejní cena" také "výchozí prodejní cenou".
a dál uživatel použije výchozí prodejní cenu ke stanovení fakturační ceny.
![]() |
Práce s prodejními cenami v Kaskádě | Definice ceníkových prodejních cen (v prodejních cenících) |
![]() |