Novinky - verze Kaskády 8.0 release 6
(19.12.2008)
Pro provoz této verze Kaskády je zapotřebí 602SQL ve verzi 8.1c (build 5)
Přehled nových a výrazně upravených kapitol souvisejících s těmito novinkami najdete zde.
-
Nová verze 602SQL 8.1c build 5
- Tato verze Kaskády stojí na nové verzi 602SQL, která
- Obsahuje řadu vylepšení a optimalizací
- Poskytuje mechanismus tzv. externích LOBů (Large Binary Object) , který bude později v Kaskádě použit
pro ukládání dat zásilek a dokumentů
- Poskytuje lepší mechanismy pro optimalizaci databázových dotazů, pro direktivní využití
nejvhodnějších indexů, také tento mechanismus bude vzápětí v Kaskádě využit k optimalizaci
nejfrekventovanějších dotazů.
-
Tvorba a mazání řádků dokladů
- Při tvorbě a mazání řádků dokladů dochází k velmi frekventovaným
souběhům operací nad stejnými databázovými tabulkami. Může zde snadno dojít ke kolizi jednotlivých klientů,
tyto kolize je potřeba eliminovat.
- Tato verze Kaskády přichází s mechanismem "serializace přístupů" k těmto tabulkám. Jde o to, aby
nedocházelo k přímým souběhům, ale naopak aby jeden klient provedl zásahy, došlo k uložení dat, a teprve
potom prováděl zásahy jiný klient. Je to řešeno prostřednictvím "semaforu", který si každý klient "zvedne" a
další "počká na jeho uvolnění".
- Pro uživatele se nic nemění, pouze se může stát, že při ukládání nového řádku nebo mazání existujícího
dojde k malé prodlevě, případně se zobrazí informace o blokování jiným klientem. V souvislosti s tím také
doplňujeme více informací do dialogu oznamujícího "čekání na zámek", aby bylo zřejmé, který klient blokuje.
-
Integrita indexů a jejich revize (help-položka menu při startu...)
-
Testovací databáze
Pro různé experimenty s Kaskádou se hodí mít ve firmě kromě provozní databáze ještě druhou, testovací databázi. Sem se obvykle čas od času překopíruje provozní
databáze (ze zálohy apod.), aby se při pokusech dalo operovat s
reálnými firemními daty. Je žádoucí aby se tato testovací databáze v různých aspektech chovala jinak než
databáze provozní. Pro maximální zjednodušení tvorby a provozu testovací databáze jsme zavedli následující
mechanismy:
- V definici příslušné licence Kaskády můžeme zadat tzv. instalační klíč
vašeho SQL serveru, který tento server zcela jednoznačně identifikuje.
- Když je potom provozní databáze překopírována na testovací server a nad ní je poprvé
spuštěn klientský program Kaskada.exe, rozpozná se, že databáze je provozována na jiném než provozním, tedy
na testovacím serveru a provede se několik akcí:
- Zruší se provádění nočních úklidů tím, že se plánované příští
provedení posune na rok 2030
- Uživatel, který se takto poprvé přihlašuje, se stane v rámci této testovací databáze vrcholovým administrátorem
- Popisný text pro volbu výběr datové větve se zmodifikuje tak, že
zde bude "Kopie dat z DD.MM.RRRR"
- Při každé dalším spuštění Kaskády nad touto testovací databází
- Při startu se nezobrazí alternující obrázky (foto), ale
pouze velký text "Testovací databáze"
- Barevné pruhy v záhlaví tabulek i v jiných místech budou mít červenou barvu – to trvale upozorňuje na
to, že jde o testovací databázi, pro zamezení omylům.
-
První start Kaskády každý den
-
První start Kaskády v daném dni je pro uživatele
příležitostí alespoň jedenkrát pohlédnout na určitá data, která by neměla zůstat nepovšimnuta. Už delší
dobu se v této situaci zobrazují složky, které si uživatel
pro tento účel "označil". Administrátor mail-systému v toto chvíli zase dostává pohled na odmítnuté zásilky apod.
Nyní jsou zde tři novinky
- Zobrazení složky "17 mých nejobjemnějších zásilek"
Tato složka se automaticky zobrazí, pokud součet velikosti těchto zásilek
je větší než 5 MB.
Je nanejvýš žádoucí, aby velké zásilky byly likvidovány a toto je
příležitost.
- Zobrazení úkolů přihlášeného uživatele.
Používání úkolů pro organizaci aktivit pracovníků firmy je také
nanejvýš žádoucí. Toto je jeden z prostředků, jak "nenechat úkoly bez povšimnutí" a navyknout si na
pravidelnou práci s nimi.
- Vstup do kalendáře.
V závěru celé série startovacích rutin Kaskáda ve stromě vstoupí do uzlu Kalendář.
Jde o stejné důvody, jako u úkolů.
-
Inbox
-
Mailsystém
- Jsou vylepšeny informační texty, které program vytváří, pokud nastane problém a zásilku nelze odeslat.
- Přijímač a odesílač zásilek je upraven tak, aby si sám nespustil databázi, pokud ještě tato není
spuštěna. Musí tedy nejprve běžet databáze, pak teprve je možno
spustit přijímač a odesílač. To je běžné, prakticky vždy to
tak probíhá. Realizované opatření má zamezit problémům při nestandardních restartech apod.
- Přijímač a odesílač zásilek je upraven tak, aby při ztrátě spojení se serverem (nestandardní ukončení
serveru apod.) klidně ukončil svojí práci a nepokoušel se marně o spojení se serverem a nevypisoval stále
dokola chybová hlášení ....
-
Změny ve struktuře Přiznání k DPH
- Od 1.1.2009 dochází k naprosté přestavbě přiznání k DPH. Tato verze
Kaskády již obsahuje potřebné definice jednotlivých řádků v definiční tabulce (viz. ), lze ji tedy použít k vytvoření nového účetního
období a vytvářet doklady tohoto období.
Není zde ještě vypracován tiskopis výkazu, ten bude potřeba nejdříve 25.2.2009 a do té doby bude k
dispozici verze Kaskády, která tento tiskopis poskytne.
-
Prohlížeč produktu
- Nově se v první kartě prohlížeče produktu zobrazuje u
skladovatelných produktů i skladová cena pokud
- Uživatel má k této informaci oprávnění
- V globální konfiguraci je určeno, že se
skladová cena nepočítá pro jednotlivé sklady, ale globálně.
POZOR, jde o velmi zásadní údaj, nezapínejte jej pouze proto, aby se v
prohlížeči zobrazila cena, uvědomte si veškeré dopady na ocenění zásob.
-
Prohlížeč kontaktu
- Několik nových údajů v první kartě prohlížeče kontaktu
- V sekci elektronických adres je pole pro "OnLineMessaging" jako ICQ,
Skype apod.
- Pod poštovní adresou jsou dvě nová pole týkající se zásilek přicházejících od tohoto kontaktu, obě
byla dosud v kartě Další parametry, ale jsou natolik důležitá, že
jsou k dispozici i zde, více "na očích".
- Více DIČ u jedné organizace.
Dosud sice mohla mít jedna organizace více DIČ, ale pouze pro různé země.
Nebylo možno zadat více DIČ v rámci jedné země a to ani tehdy, když jednomu DIČ skončila platnost a bylo
potřeba zadat nové.
Nyní je mechanismus přepracován, lze zadat více DIČ pro jednu zemi, pouze se nesmí překrývat jejich
platnost.
- Pro definici expirační doby zásilek pro /od příslušného kontaktu
je v množině pásem doplněna hodnota 15let.
- V kartě Produkty bylo dosud pro určení časového pásma k dispozici pouze aktuální a minulé účetní období,
nyní je to neomezeno.
-
Prohlížeč zásilky
- Nové údaj na první kartě prohlížeče zásilky.
Zobrazuje se zde číslo zásilky ( EML-NN-NNNNN ) pro snadné vložení do schránky, datum příjmu/odeslání,
upozornění na to že zásilka je úkolem, nebo že je vložena do něčího kalendáře.
Jde o informace, sloužící pro lepší informaci o stavu zpracování zásilky.
- Související hovor.
Již delší dobu Kaskáda vizuálně vyjadřuje skutečnost, že na zásilku existuje odpověď, a to zbarvením "adresního panelu" v první kartě prohlížeče a také
modifikací ikony v seznamu objektů.
Nyní se Kaskáda zachová stejně i v případě, že na zásilku bylo odpovězeno ústně a došlo k záznamu
souvisejícího Hovoru.
- U zásilek odesílaných z Kaskády je kontrolována jejich absolutní velikost, nelze překročit 40MB. Souvisí
to s technickými možnostmi použité technologie.
-
Prohlížeč Objednávky od zákazníka
- Podkarta Kalkulace v první kartě prohlížeče.
- Zobrazují se zde kalkulované náklady a výnosy, zisk v Kč i v procentech, údaje jsou čerpané z řádků
objednávky, po přijetí objednávky zůstávají informace zafixované pro pozdější porovnání s realitou.
- Zobrazují se zde také skutečné náklady a výnosy, čerpané z řádků účetních dokladů, souvisejících s
řádky objednávek.
- Dokud je objednávka předběžná (není zaškrtnuto pole Přijata), lze využít toto místo pro automatický
přepis prodejních cen v řádcích tak, aby bylo dosaženo požadovaného zisku, resp. celkových tržeb.
- V kartě Obsah, v tabulce se seznamem řádků, se nyní po dobu, kdy je objednávka "předběžná" (a tedy se
různě ladí nabídka) zobrazuje sloupec s celkovým kalkulovaným nákladem každého řádku.
- V řádcích objednávky lze nyní měnit účel dodávky i v případě, že je již závazná, platí to však pouze pro takové
řádky, ke kterým dosud neexistuje žádný související řádek jiného dokladu (faktura, skladová výdejka, apod.).
-
Údaj Prodejce může nyní editovat pouze ten, kdo dosud byl
prodejcem, nebo vrcholový administrátor. Souvisí to s tím, že v návaznosti na nové konfigurační parametry může mít prodejce k rámci objednávky
určitá "výsostná práva", která nemusí mít "realizátor", tedy ten, kdo je uveden v poli "Zodpovídá".
- Hlídání rozsahu datumů v hlavičce objednávky a v jejích řádcích.
Dosud Kaskáda neumožňovala zadat v řádcích
objednávky koncové datum dodání pozdější, než předpokládané datum zadané v hlavičce. Pro některé firmy
je to vyhovující režim, jiné chtějí více volnosti. Tuto volnost si nyní mohou zajistit v globální
konfiguraci, v kartě Produkty.
- U všech druhů objednávek je nyní k dispozici režim, který po změně hlavičkového koncového data nabídne
dialog s několika režimy pro přepis datumů v řádcích. Nejde o povinnost, ale možnost.
- V globální konfiguraci na kartě Produkty lze nyní
určit pravidlo, kdo smí "od-přijmout" objednávku.
- Pro zákaznické objednávky lze v globální konfiguraci nyní určit pravidlo pro modifikace závazné
objednávky ve smyslu takových změn, které ovlivňují položky (ne)zařazované do faktur.
-
Detail historie řádku DL/Objednávky
- Vidět i u jednotlivých řádků dodacích listů a objednávek jejich historii, je určitě lákavá možnost. Jde
však o další nárůst objemu uchovávaných dat a zátěž systému. Je tedy nutno dobře zvážit, zda tuto novou
funkčnost využít.
- Zapnutí funkčnosti se provádí v globální konfiguraci na kartě Produkty zaškrtnutím volby Sledovat
historii manipulace s řádky objednávek.
- Historie (pokud je sledování zapnuto) se bude sledovat až od okamžiku přijetí objednávky, tedy po
přechodu z předběžné do závazné. To alespoň trochu minimalizuje objem uchovávaných dat.
- Pohled na informaci o historii řádku je pak k dispozici v prohlížeči řádku dodacího listu / objednávky, tlačítkem
Historie řádku Dodacího
listu / Objednávky.
-
Prohlížeč řádku dokladu
- Externí komentář
V šabloně dokladu u příslušného řádku bylo dosud možné zadat externí komentář, který se ale následně nepřenesl do nově
vytvořeného dokladu. Nyní se již externí komentář přenáší.
-
Tiskový aparát
-
Ostatní
- Automatické ukončení Kaskády po dlouhé nečinnosti
Řada uživatelů se bohužel chová nerozumě a ponechává spuštěné programy, včetně Kaskády, i když odchází mimo
firmu apod. Blokují tím případné servisní práce na SQL serveru, mohou komplikovat noční úklid či zálohování, blokují
licence apod.
Kaskáda proto nyní sleduje (ne)aktivitu uživatele a po dlouhé nečinnosti (1-3hod) program automaticky
ukončí. Vrcholový administrátor může nastavit maximální
dobu nečinnosti v globální konfiguraci na kartě Obecné
volbou Maximální počet hodin chodu Kaskády "naprázdno".
- Použití klávesy <Enter> místo <Tab>
Kaskáda umožňuje v editačních polích používat klávesu <Enter> stejně jako klávesu
<Tab>.
Není to standard Windows, neboť k přechodu do dalšího pole ve Windows slouží klávesa
<Tab>. Toto chování bylo dosud fixní, nyní si může uživatel v uživatelských preferencích nastavit, zda chce toto chování
podporovat. Doporučujeme tuto "náhražku" opustit a navyknout si na standardní klávesu
<Tab>.
- Pro vznik nového Výrobku kopií existujícího lze nyní v globální konfiguraci na kartě Produkty určit, zda se má / nemá kopírovat i jeho
kusovník.
- V seznamu úkolů, ve filtrovacím panelu, je nyní nová volba pro určení časového
pásma "ode dneška zpět", pro které se mají zobrazit i splněné úkoly. Dosud bylo možno zobrazovat pouze
"splněné dnes", nyní je podstatně více možností.
- Ve stromě složek lze nyní klávesovou zkratkou
<Ctrl+W> otevřít prohlížeč příslušné složky. Dosud to
šlo pouze prostřednictvím položky v plovoucím menu.
- V dialogu Export tabulky pro výběr sloupců pro export tabulkových dat z Kaskády do diskového souboru, je nyní ve stavovém
řádku m.j. zobrazen technický název příslušného sloupce. Je to důležité proto, že tento technický název je
použit pro pojmenování sloupce v cílovém souboru s vyexportovanými daty a tedy to usnadňuje orientaci.
- Ve stromě složek docházelo za určitých okolností k nelogickému
automatickému "odskoku" do seznamu objektů. Tento nechtěný efekt byl
odstraněn.
- Je opraven režim nabídky dopisu po vystavení faktury
vydané. Chování nebylo zcela při využití více šablon, definovaných pro jednotlivé odběratele (což asi
dosud není příliš využívaný mechanismus).
- V dialogu "O aplikaci" (menu ), kde je uveden
počet licencí (povolený počet souběžně pracujících klientů) je nyní uveden i okamžitý skutečný počet,
kliknutím na toto číslo se zobrazí tabulka s jejich seznamem.