![]() |
Uživatelské preference společné pro Kaskádu | Preference - Agenda |
![]() |
Přístup do tohoto konfiguračního okna je možný z několika míst v Kaskádě podle smyslu jeho použití. Více je uvedeno v nadřazené kapitole Uživatelské preference společné pro Kaskádu.
Po zobrazení karty Preference rozklikněte v levém panelu (ve stromě) skupinu Kaskáda.
Při vytváření avíza jsou ve spodní části zaškrtávací pole, kterými je možno určit, jak se bude program chovat v okamžiku, kdy příjemce avízo přijme nebo odmítne. Tímto nastavením můžete volbu pro zpětnou vazbu předchystat.
Po přijetí odpovědnosti za proces, obdrží odesílatel avíza automaticky informaci o tom, že příjemce odpovědnost přijal.
Po odmítnutí odpovědnosti za proces, obdrží odesílatel avíza automaticky informaci o tom, že příjemce odpovědnost odmítl.
Nastavením volby Odstranit se avíza poslané uživatelem, který je zakládal, nezobrazí v jeho InBoxu. Avizo se mu automaticky z jeho Inboxu vymaže. Jedná se především o avíza zaslaná nějaké skupině uživatelů, ve které je sám obsažen.
Nastavením volby Odstranit se po přijetí / odmítnutí avizovaného objektu avizo z Inboxu automaticky vymaže. V opačném případě avizo v InBoxu zůstane a uživatel ho musí dodatečně sám vymazat.
Nastavením volby ANO, program při prvním spuštění každý den, zobrazí složku "17 mých nejobjemnějších zásilek".
Kaskáda hlídá, zda běží pracovní vlákna. Pokud máte nastavenou hodnotu na ANO a dojde k zastavení pracovních vláken (do 10 sec, resp.dvojnásobku intervalu, ve kterém zpracovávají události), automaticky Kaskáda ohlásí toto zastavení a doporučí restart SQL serveru. Pokud hlášení uživatel potvrdí, ale pracuje dál, dostane stejné hlášení za každých dalších 6 minut.
Určení výchozího modulu, který se má otevřít po spuštění Kaskády.
Pokud je nastavena volba Ukládat stav budou po uzavření prohlížeče uloženy aktuální hodnoty pro příští zobrazení. Pokud je nastavena volba Neukládat stav, pak po uzavření prohlížeče nedojde k uložení nastavení a při příštím otevření prohlížeče budou použity původní hodnoty.
Kaskáda zajistí, při otevření modulu, zobrazení tlačítka na Windows nástrojovém pruhu
Tato nápověda, se zobrazuje u některých prvků (především tlačítka na panelech nástrojů) pokud uživatel napozicuje ukazatel myši nad tento prvek a na okamžik zastaví pohyb. Tímto nastavením určíte dobu, po kterou má být tato nápověda zobrazena. Doba se nastavuje v ms.
Při spuštění se uživateli, který je zařazen do Distribučních seznamů jako dočasný delegát, automaticky zobrazí dialog, ve kterém může určit, pro které seznamy se chce stát právě nyní delegátem. Toto nastavení má účinnost pouze do ukončení práce s Kaskádou.
Tímto nastavením zapnete / vypnete kontextovou nápovědu (User assistance) - textové pole obvykle v horní části okna, ve kterém je komentář k danému oknu nebo situaci. Tento prvek lze v celé Kaskádě zapnout nebo vypnout prostřednictvím Hlavního menu modulu nebo prohlížeče volbou
Jejím nastavením lze docílit toho, že např. pro dokumenty MS Office budou spouštěny aplikace (MS Word, MS Excel …) klasickým způsobem namísto spuštění v okně Kaskády.
Určení výchozí velikosti písma (Malé / Střední / Velké) pro editor
formátovaného textu RTF.
Výchozí hodnota preference je "Střední".
Kaskáda produkuje v různých situacích zvuky (písknutí, cinknutí, gong, ...), které jsou přebírány z prostředí Windows, nastavené na příslušném počítači. V rámci provozu Kaskády vznikají zvuky dvojího druhu:
Systémové zvuky
Nejsou ovlivnitelné uživatelskými preferencemi, je to např. při nekorektním zadání hodnoty do
editačního pole.
Aplikační zvuky Kaskády
Jsou vývojovými pracovníky nastaveny tak, aby korespondovaly s obdobnými událostmi v jiných
aplikacích i v samotném systému Windows.
Tímto nastavením můžete aplikační zvuky pro Kaskádu zapnout / vypnout.
Povolením této volby se při zavření posledního okna Kaskády zobrazí dotaz, zda opravdu Kaskádu zavřít. Tím můžete zamezit nechtěnému zavření celého programu.
Povolením této volby umožníte v editačních polích používat klávesu Enter stejně jako klávesu
Tab.
Není to standard Windows, neboť k přechodu do dalšího pole ve Windows slouží klávesa Tab.
Doporučujeme tuto "náhražku" opustit a navyknout si na standardní klávesu Tab.
Povolením této volby zpřístupníte kartu Data v dialogu Parametry tiskové sestavy, která slouží především pro Export dat tiskové sestavy do diskového souboru.
Povolením této volby docílíte toho, že program před tiskem nastaví takový počet kopií, které vrcholový administrátor nebo administrátor tiskových sestav nastavil v dialogu Parametry tiskové sestavy / Definice sestavy u jednotlivých
tiskových sestav (pozn. standardně je při dodávce systému všude hodnota 1).
Výchozím nastavením je NE, tedy změna počtu kopií zůstane v tiskovém dialogu "zapamatována" od posledního
tisku až do ukončení chodu programu.
Uzly první úrovně se ve stromě složek budou zobrazovat tučně, aby byly jednotlivé hlavní větve zřetelněji oddělené
Nastavením volby ANO, program nedovolí v systémových a vyhledávacích složkách zakládat nové objekty.
Touto volbou nastavíte délku intervalu pro "zpoždění" zobrazení seznamu objektů určité složky z jejího obsahu při "přejíždění mezi složkami" ve stromě složek. Tato funkčnost je k dispozici nejen v modulech, ale i při nabídce produktů během plnění obsahu dokladu, v pokladním systému VEGA, v cenících atd. Je velmi užitečné využít tuto funkci, neboť načítání seznam objektů může chvíli trvat.
Zapnutím této volby povolíte editaci názvu nesystémové složky ve stromě složek, aniž byste museli otevírat prohlížeč složky. Samotný režim editace názvu složky zahájíte tím, že vyberete příslušnou složku (musí být modře podbarvená) a myší na ni kliknete ještě jednou (nejedná se však o klasický dvojklik) nebo použijete klávesu F2.
Vypnutí této volby může zamezit omylům, když "klikáte divoce po uzlech stromu" a nechtě přeeditujete název složky. Samozřejmě i přes vypnutí této funkčnosti je možné:
Tyto volby hrají velice důležitou roli v oblasti optimalizace provozu (zatěžování 602SQL serveru). Tímto nastavením určíte, zda se mají ve stromě složek zobrazovat tyto uzly (Veškeré ...). Nastavení lze provést pro každý druh zvlášť.
K dispozici jsou následující volby:
Nevytvářet tento uzel
Ve stromě složek nebude daný uzel existovat.
Vytvořit, ale obsah zobrazit až na Enter
Daný uzel bude ve stromě složek existovat, k zobrazení obsahu však dojde až po potvrzení klávesou
ENTER.
Vytvořit a ihned zobrazit obsah
Daný uzel bude ve stromě složek existovat, obsah se zobrazí ihned (resp. po nastavené prodlevě) bez jakéhokoliv potvrzení.
POZOR: Výchozí stav u všech těchto uzlů je "Nevytvářet tento uzel" a navíc je tato volba uzamčena pro ostatní uživatele.
Volba formátu datumových hodnot. Na výběr jsou tři možnosti d.m.yyyy, dd.mm.yyyy a ddd d.mmmm yyyy, kde d = den, m = měsíc, yyyy = rok a ddd = den v týdnu.
Volba formátu datumové i časové hodnoty vzniku avíza. Kromě základních formátů je mj. možné zobrazit i zkratku dne v týdnu. Tento formát bude použitý v Inboxu.
Touto volbou určíte, zda se má v combu pro volbu dílčího účetního období použít
Toto nastavení nemá vliv na to, jak se bude dílčí období zobrazovat např. v záhlaví tiskových sestav apod.
Nastavením volby ANO lze docílit toho, aby se při vytváření jakéhokoliv nového objektu nabízel vždy automaticky dialog Volba předlohy. Standardně je toto volba nastavena na NE.
Navíc, pokud je tato volba zapnutá, pak se v menu pro tvorbu nových objektů nenabídne položka
, protože i při použití volby se šablony (pokud pro daný druh nějaké existují) stejně nabídnou.
Nastavením volby ANO, se při kliknutí na tlačítko pro ukončení editace objektu, zobrazí varovné
okno s hlášením, zda si opravdu přejete odvolat provedené změny. Nastavením volby na NE se toto varovné
okno nezobrazí a data se neuloží.
Po uplynutí této doby se u daného objektu prevede zápis do historie událostí, kde je informace o uživateli, který daný objekt otevřel a dále pak informace o datumu a čase otevření.
Tato volba má smysl pouze v situaci, kdy ke své práci využíváte více monitorů.
Nastavení má vliv na umístění (pozici) okna prohlížeče v situaci, kdy změníte pozici okna prohlížeče za
hranici okraje monitoru. Kaskáda vždy tyto pozice hlídá a v žádném případě nedovolí zobrazení prohlížeče
mimo plochu. Možné volby jsou:
ANO - Zarovnávat pozici a rozměry v rámci nejbližšího monitoru
Nově otevřené okno prohlížeče se zarovná ke kraji toho monitoru, v němž byla před zavřením okna
prohlížeče zobrazena jeho převážná část. U tohoto nastavaní tedy nemůže dojít k napozicování
prohlížeče tak, aby byl současně (poměrnou částí) na obou monitorech.
NE - Zarovnávat pozici a rozměry v rámci DeskTopu
Nově otevřené okno prohlížeče se zarovná k nebližšímu okraji DeskTopu (pracovní plochy). U tohoto
nastavaní může dojít k napozicování prohlížeče na rozhraní dvou monitorů, protože i to je součástí
pracovní plochy.
Toto nastavení lze provést (pokud máte ke své práci zprovozněno více monitorů) i v jakémkoliv prohlížeči objektu v menu .
Nastavení viditelnosti stavového řádku v prohlížeči objektu. Volbou volitelně zpřístupníte volbu
v menu . Touto volbou pak můžete tento stavový řádek zobrazit nebo skrýt. Standardně je toto volba nastavena na ANO.Nastavením volby na ANO, zviditelníte kartu Souvisí v prohlížeči objektu. Tato karta zobrazuje objekty propojené s daným objektem.
Nastavení zobrazení / skrytí levého panelu se stromem druhů v prohlížeči objektu na kartě Souvisí
Nastavení výchozí hodnoty filtru s aktuálností propojení objektů. Aktuálnost je rozlišována podle časových údajů v propojení. Aktuální (modře) - skutečný konec není vyplněn nebo je "v budoucnosti", Platné (černě) - datum platnosti je "v budoucnosti", Neplatné (šedivě) - datum platnosti je "v minulosti", Vše (bez omezení)
Zpřístupnění volby Avizovat někomu (klávesová zkratka Ctrl + J) v menu .
Kaskáda zajistí, při otevření prohlížeče objektu, zobrazení tlačítka na Windows nástrojovém pruhu
Nastavením volby ANO lze docílit toho, aby se při zapnutém špendlíku daly využít (včetně tlačítek) na přejíždění po záznamech klávesové zkratky Ctrl + PageUp / Ctrl + PageDown.
Nastavení pořadí (setřídění) šablon v dialogu Volba předlohy.
Vlastní pořadí uživatele
Pořadí šablon si může uživatel pomocí šipek v dialogu Volba
předlohy určit podle svého uvážení (zpravidla podle četnosti použití).
Pořadí v globální konfiguraci
Pořadí šablon v dialogu Volba předlohy bude totožné s
nastavením šablon v Konfiguraci druhů (tříd) na kartě Šablony.
Toto pořadí uživatel nemá právo měnit.
Abecední setřídění
Šablony v dialogu Volba předlohy budou setříděny podle
abecedy. Toto pořadí uživatel nemá možnost měnit.
Nastavením volby ANO se při použití volby Odeslat v prohlížeči zásilky zobrazí dialog Odeslání zásilky, ve kterém uživatel může těsně před odesláním změnit základní parametry dané zásilky.
Tímto nastavením rozhodujete o tom, zda se má při otevření prohlížeče zásilky zobrazit automaticky HTML formát (pokud přijatá zásilka obsahuje HTML), nebo zda se má zobrazit prostý text. Výchozí hodnota je "Na vyžádání", uživatel si tedy HTML text může zobrazit až na jeho pokyn kliknutím na světle modrý pruh s textem "Zobrazit text zásilky ve formátu HTML". Tento režim "Na vyžádání" zajišťuje rychlé prvotní zobrazení a také bezpečnost, neboť teprve pokyn uživatele způsobí otevření HTML-prohlížeče, což není zcela bez rizika (HTML text může být nositelem virů). Podrobné informace o problematice formátovaného textu jsou k dispozici v kapitole Formátování text v internetových zásilkách.
Zapnutím této volby zpřístupníte v plovoucím menu nad boxem s adresou funkci .
Tímto nastavením rozhodnete o tom, kdy Vás bude program informovat o rozdílu mezi aktuálním datem a datem uskutečnění účetní operace.
Tímto nastavením rozhodnete o tom, do jaké míry má program kontrolovat unikátnost Kontaktů. Nastavením volby:
ANO - program provede důslednou kontrolu duplicity kontaktů, tedy
NE - program provede kontrolu pouze IČ (u organizace) nebo rodného čísla (u osoby) a celý název (u osoby jméno a příjmení).
Volitelně - program při ukládání kontaktu zobrazí dialog, ve kterém se uživatel může rozhodnout, zda chce/nechce provést důkladnou kontrolu duplicity kontaktů.
Tímto nastavením rozhodnete o tom, jakou množinu kontaktů má program nabízet při výběru prodejce/realizátora v objednávkách a dodacích listech, což má také velký dopad na zátěž serveru. Možné volby jsou:
Tímto nastavením rozhodnete o tom, zda má/nemá program při vytváření nového produktového řádku v dodacím listu kontrolovat, zda není tento produkt zařazen do objednávky od zákazníka stejného aktéra a tím zamezit chybám uživatele.
Tímto nastavením umožníte plnit obsah dodacího listu
přímo z obsahu objednávky. Jde o jiný režim, než je zpracování příjmu/expedice, kde se pracuje
dávkově.
V tomto případě jde o zařazování jednotlivých řádků do DL s plným komfortem možností, které jsou k
dispozici v obsahu objednávky (klonování/rozdělení řádků, editace množství, ceny, ...)
Tímto nastavením rozhodnete o tom, zda má / nemá program při vytváření nové zásilky "z ruky" (tedy bez vazeb na jiné objekty např. z panelu nástrojů v modulu agenda) nabízet dialog se seznamem adresátů z otevřených prohlížečů. Pokud ano, dialog pro volbu adres se nabídne i pro jedinou adresu, aby uživatel nepřehlédl, že byla nějaká adresa do zásilky zapsána.
Nastavením volby ANO určíte, zda bude aktuální řádek v tabulce podbarven. Toto podbarvení je také použito při použití dialogu pro hledání (řádek "pod dialogem" je podbarven). Toto nastavení tedy může využít pro lepší orientaci při přechodu po záznamech v tabulkách.
Vizuální nastavení tabulky.
Vizuální nastavení tabulky.
Nastavením volby ANO určíte, zda se mají v seznamu objektů označit všechny objekty, které jsou již vložené do K-schránky. Všechny tyto objekty pak budou vizuálně odliženy podbarvením šedou barvou ve sloupci s ikonou daného objektu.
Nastavením volby NE (výchozí nastavení) určíte, že se mají seznamy s produkty setřídit podle názvu produktu. V případě volby ANO budou seznamy produktů setříděny podle kódu produktu.
Nastavením volby ANO (výchozí nastavení) určíte, že se mají seznamy dokladů a smluv setřídit podle data
sestupně. V případě volby NE budou seznamy dokladů a smluv setříděny podle data vzestupně.
Při sestupném setřídění budou nejnovější doklady vždy na začátku seznamu a tím pádem budou pro uživatele
lépe vyhledatelné, aniž by musel přejíždět na konec seznamu. Samozřejmě je věcí vkusu každého uživatele,
který způsob je pro něj příjemnější.
Nastavením volby ANO lze docílit, aby se v prohlížeči dokladu v případě, že doklad ještě není vystaven, zobrazil dotaz, zda se má právě teď vystavit. V kombinaci s nastavením, které spojuje vystavení a zaúčtování do "jednoho kliknutí" je toto chování programu výhodné pro např. firmy, které zpracovávají prostřednictvím Kaskády účetnictví svým klientům.
Nastavením volby ANO program při vystavení dokladu zobrazí dotaz, zda má daný doklad opravdu vystavit.
V případě zaškrtnutí této volby program automaticky provede během vystavení dokladu i jeho zaúčtování. Pokud tato volba zaškrtnuta není, program provede pouze vystavení dokladu a samotné zaúčtování pak oprávněný uživatel provede později. Tato volba je vhodná pro účetní, která provádí celý cyklus dokladu (od založení až po zaúčtování). V opačném případě, nezaškrtnutím této volby, toho mohou využít firmy, ve kterých doklad může vystavit např. skladník a účetní potom tento doklad zkontroluje a zaúčtuje.
Nastavením volby ANO program při vystavení a zaúčtování dokladu zobrazí dotaz, zda má daný doklad vytisknout. V případě nastavení volby NE program tisk dokladu nenabídne a uživatel pak musí tisk spustit ručně.
Program po vystavení dokladu automaticky nabídne vytvoření odeslaného dopisu nebo e-mailu (závisí na nastavení šablony druhu komunikace v prohlížeči kontaktu na kartě Parametry zákazníka, případně v globální konfiguraci). Této volby je dobré využít v případě, že pracovník vystavující faktury chce maximálně využít Kaskádu a ihned vytvořit dopis papírový nebo e-mail pro odesílání a ten mít automaticky v evidenci odeslaných dopisů, případně zásilek. Při vytvoření nové komunikace se automaticky převezmou do hlavičky údaje z faktury vydané, ať už jde o poštovní nebo e-mailovou adresu, v závislosti na druhu komunikace. Program tímto urychluje práci pracovníka při fakturaci.
Nastavením volby ANO program při vystavení faktury vydané nabídne, pokud je datum uskutečnění zdanitelného plnění dané faktury jiné než nejvyšší datum dodacího listu, že tento datum uskutečněného zdanitelného plnění opraví podle nejvyššího data dodacího listu.
Tato volba umožňuje zvolit si způsob inicializace datumu uskutečnění účetní operace u pokladní dokladu, který se vytváří z prohlížeče faktury pomocí činnosti Úhrada v hotovosti.
Nastavením volby ANO skryjete kartu Pracovní
poměry, pokud pro příslušného zaměstnance existuje jediný pracovní poměr. Data lze zadávat na kartě
Data období / Zaměstnanec.
Toto nastavení má význam především z důvodu šetření místa na obrazovce u malých monitorů.
Abecední setřídění podle příjmení, bez skupin (výchozí hodnota)
Tiskové sestavy, ve kterých figuruje seznam zaměstnanců budou setřídě podle příjmení a jména bez
mezisoučtů.
Skupiny "Technici/Dělníci", ve skupině abecedně
Tiskové sestavy, ve kterých figuruje seznam zaměstnanců budou setřídě podle THP včetně mezisoučtů těchto skupin a v rámci každé skupiny
abecedně podle příjmení a jména.
Skupiny dle středisek, ve skupině abecedně
Tiskové sestavy, ve kterých figuruje seznam zaměstnanců budou setřídě podle středisek včetně mezisoučtů těchto skupin a v rámci každé
skupiny abecedně podle příjmení a jména.
![]() |
Uživatelské preference společné pro Kaskádu | Preference - Agenda |
![]() |