![]() |
Novinky - verze 14.08 |
![]() |
Novinky - verze 14 | Novinky - verze 14.06 |
![]() |
Pro provoz této verze Kaskády doporučujeme 602SQL ve verzi 8.1c (build 12)
Instalační program Kaskády lépe hlídá zda není některý program spuštěn [UPK-14-0184]
Pokud by během reinstalace Kaskády byl spuštěn některý program,
aktualizace by neproběhla úplně a následně to způsobí problémy. Na tuto skutečnost je sice uživatel
upozorněn v helpsystému v sekci věnované instalacím, ale samozřejmě je jen dobré, když je to technicky
pojištěno.
Nyní proto při spuštění instalačního programu Kaskády (KaskadaInst_XXX.exe)
proběhne kontrola zda neběží přijímač/odesílač zásilek jako služba a pokud ano, pokusí se instalační program službu zastavit, v případě úspěchu to oznámí a pokračuje, jinak skončí
proběhne kontrola , zda na daném počítači neběží žádná instance Kaskády, Správce avíz Kaskády, přijímače/odesílače zásilek jako běžné aplikace - pokud ano, je na to uživatel upozorněn a instalační program skončí bez provedení instalace.
V globální konfiguraci je doplněno pole pro nastavení
místně příslušného finančního úřadu [UPK-14-0212]
Tento údaj postupně najde své uplatnění např. při odesílání výkazů na FÚ apod
Do číselníku právní formy byla doplněna nová právní forma "Svazek obcí" [UPK-14-0190]
Jsou upraveny parametry pro volání obchodního rejstříku z
prohlížeče kontaktu [UPK-14-0194]
Kvůli změnám v obchodním rejstříku nešlo z Kaskády vyhledávat informace o organizaci z prohlížeče
kontaktu.
Kaskáda byla přizpůsobena novému rozhraní, aby vyhledávání opět fungovalo.
Při práci s objektem z oblasti činnosti "Obchodní příležitost" se nově kontroluje nastavení obch. příl. u
aktéra [UPK-14-0161]
Pokud aktér jakéhokoliv objektu v Kaskádě není ve stavu probíhající
obchodní příležitosti a přitom uživatel ukládá objekt s
oblastí činnosti nastavenou na "Obchodní příležitost", vyzve program uživatele k nastavení korektního
statusu obchodní příležitosti pro daného aktéra
nebo nabídne otevření prohlížeče objektu pro daného aktéra, odkud může uživatel upravit stav obchodní
příležitosti mnohem detailněji.
Byla doplněna kontrola existence elektronických adres během přesouvání
objektu (změně propojení) kontaktu s jiným objektem [UPK-14-0227]
Dosud tam tato kontrola nebyla a mohlo se stát, že při neopatrném přesunu kontaktu došlo ke smazání
elektronických adres, které byly k tomu měněnému propojení
zaznamenány.
Nyní je před přesunem prováděna kontrola existence elektronických adres a v případě, kdy nějaká el.
adresa u propojení existuje, přesun není povolen, dojde k vyvolání chybové hlášky.
Nově lze přiřadit k jednomu kontaktu víc než jednu adresu datové
schránky (ISDS) [UPK-14-0216]
Doposud se Kaskáda řídila pravidlem Integrovaného systému datových schránek, že jedna organizace (jedno
IČO) může mít pouze jednu adresu datové schránky.
Toto pravidlo přestalo již před nějakou dobou platit, avšak až nyní jsme toto omezení odstranili také z
Kaskády.
Při příjmu datové zprávy se tak Kaskáda
pokusí najít (tak jako doposud) podle IČO odesílatele a přiřadit mu danou adresu datové schránky. Nově
však Kaskáda ukládá k jedné organizaci více adres datových schránek.
Pokud není odesílatel podle IČO v Kaskádě nalezen, bude (tak jako doposud) založen nový kontakt, ke
kterému bude adresa datové schránky přiřazena.
U personálních dokumentů lze nově pracovat s datem účinnosti [UPK-14-0171]
Toto datum lze editovat v prohlížeči běžného / personálního
dokumentu a také je použito ve výchozím stavu pro setřídění seznamu personálních dokumentů (vyhledávač, karta Souvisí, karta Personální
dokumenty u zaměstnance ....)
V kartě Personální dokumenty jsou nyní
prezentovány i běžné smlouvy s příslušným zaměstnancem [UPK-14-0202]
Pokud je taková situace, že některé vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem jsou v Kaskádě zaznamenané
formou běžné smlouvy, kde smluvní stranou je zaměstnanec, pozice jsou Zaměstnavatel / Zaměstnanec, pak se
takové smlouvy zobrazí (kromě dalších míst kde se zobrazují standardně) i v kartě Personální dokumenty. Tato karta je sice primárně určena pro práci s personálními dokumenty, ale vidět zde i výše uvedené smlouvy je velmi užitečné.
V prohlížeči druhu Metodika je nově k dispozici box pro nastavení
příznaku skartace [UPK-14-0199]
Toto nastavení umožňuje lépe ovlivňovat životní cyklus dokumentu typu "Metodika".
Tisk předávacího protokolu u objednávky od
zákazníka lze nyní uživatelsky ovlivnit [UPK-14-0166]
Před tiskem program zobrazí dialog pro nastavení parametrů
Lze snadněji plnit položky typu Použití subdodávky –
prodej a Použití subdodávky - spotřeba ze
zákaznické do dodavatelské objednávky [UPK-14-0192]
V dialogu, kterým uživatel vytváří řádek dodavatelské objednávky, jsou nová tlačítka OK a další ..., Vynechat a další ...
Použitím těchto tlačítek lze docílit toho že:
dialog zůstane otevřen
v obsahu objednávky odkud byl dialog volán, popojede program na další řádek který umožňuje spuštění dialogu
dialog se znovu nainicializuje podle nově napozicovaného řádku
uživatel tedy pouze znovu klikne .....
Tímto způsobem lze rychle "proklikat" i další položky, s pozicí myši na jednom místě.
Zlepšení režimu "Připojení předmětů k řádkům obsahu" u vydaného DL a u objednávky od zákazníka
[UPK-14-0062]
V tomto režimu nabízí program uživateli k připojení takové předměty, jejichž
stav je "Na skladě" a které nefigurují v jiném DL nebo objednávce s účelem výdeje ze skladu.
Vyhodnocení situace nyní program dělá přesněji než dosud a nabídka "volných" předmětů lépe odpovídá
realitě.
Bylo vylepšeno automatické vytváření řádků přijatých faktur pro režim přenesení daňové povinnosti [UPK-13-0139]
Toto vylepšení má přímý a pozitivní dopad na generování hlášení dle §92a, kvůli kterému tato úprava
vznikla a byla realizována.
V kartě Rekapitulace / Parametry dokladu ovlivňující agendu
DPH je nový údaj Typ plnění §92a.
Pro specifikaci typu plnění z hlediska §92a je u produktů využito příslušného údaje v číselníku celního
sazebníku. Pokud zde však nemáte nic specifikováno, nebo do faktury vkládáte neproduktové řádky, pak není
možné exaktně definovat, o jaký typ plnění z hlediska §92a jde.
Za účelem specifikace typu plnění dle §92a byla do hlavičky faktury na kartu Rekapitulace / Parametry dokladu ovlivňující agendu DPH doplněna možnost výběru výchozího
typu plnění právě pro ty položky z dokladu, u nichž tuto informaci nenese řádek dokladu (produkt).
Již dříve jsme doporučovali a platí to i nadále, při pořizování přijaté faktury od tuzemského plátce DPH, kde vykazování DPH je v režimu přenesení daňové povinnosti :
nejdříve vytvářet řádky s nárokem na odpočtem daně, tedy takové, které se promítnou do přiznání k DPH na řádky 43 a 44. Jde o protiřádek k řádkům 3-13 (dle přiznání k DPH vzor 18).
poté použití činnosti pro vytvoření řádků s povinností přiznat daň.
Právě v této činnosti (pro vytvoření řádků ...) došlo k zásadním změnám :
Dosud zde byly generovány neproduktové řádky, které nenesly informace potřebné pro hlášení dle §92a a bylo nutné toto hlášení, ještě před odesláním, upravovat.
Nadále budou tyto generované řádky vždy produktové. A to i u zákazníků, kteří mají zakoupenou verzi, která jim běžně s produkty neumožňuje pracovat.
Když Kaskáda při generování těchto "umělých řádků vyjadřujících povinnost přiznat daň" potřebuje použít určitý produkt :
snaží se ho najít a použít,
když ho nenajde, tak si ho automaticky vytvoří.
Pro tyto automaticky vytvořené "pomocné" produkty platí
mají kód začínající "PR.DA.PO.",
mají nastavené všechny specifické vlastnosti, které jsou potřeba (kód celního sazebníku, kód dle §92a, apod.),
nelze je uživatelsky editovat a měnit tak jejich vlastnosti,
pokud by se někomu přesto podařilo je změnit, při příštím generování bude tento produkt opět programem automaticky upraven dle potřeb programu,
použití těchto produktů v jiných situacích, než je Přenesení daňové povinnosti, je kontrolováno a blokováno.
Při vystavování faktury je prováděna kontrola souladu částek, které
jsou v dokladu jako nárok na odpočet a povinnost přiznat daň.
V případě, kdy tato kontrola zjistí problém, zobrazí dialog s textem problému, nově se třemi možnostmi,
jak dále pokračovat:
Jde o automatické spuštění činnosti, která je jinak dostupná v menu činností.
Předpokládáme, že mohlo dojít k nějakému omylu a doklad bude ještě nějak upraven.
I přesto, že kontrola hlásí chybu, uživatel je přesvědčen, že je to tak v pořádku.
Pokud uživatel zvolí tuto možnost, je jeho odpověď zaznamenána do historie příslušného dokladu.
Stejný mechanismus je použit pro zpracování faktur z EU.
Vytváří se tedy produktové řádky, které by nemusely být produktovými, ale ničemu to nevadí, naopak to
otevírá další možnosti.
Do účetního výkazu "Rozvaha v plném rozsahu" byly doplněny
nové řádky [UPK-14-0196]
Nově byly do výkazu doplněny řádky 78, 79, 86 a 88. Jde sice o řádky, které zřejmě většina z vás
nevyužije, ale reagujeme tím na změnu legislativy.
Tím, že byly tyto řádky do pasiv doplněny, došlo k posunu ostatních řádků. Kvůli tomu bylo nutno změnit i
algoritmus počítání HV na ř. 87 a mezisoučtů a celkových součtů za pasiva.
Vložení a celý přepis definice rozvahy byl udělán co nejcitlivěji a automaticky během procesu
aktualizace. Nejdříve došlo k posunu existujících řádků, čímž se nezměnila jejich podstata ani zařazení
účtů k nim. Teprve potom byly doplněny řádky nové, ke kterým není žádný účet přiřazen. Toto je již zcela
ve vaší moci.
Následně byl spuštěn režim přepisu celé definice, kde se změnil popis součtů a kontrol, které probíhají
při generování dat do výkazu.
Pokud si vygenerujete a vytisknete výkaz před aktualizací a pak ihned po aktualizaci, měly by být hodnoty
v něm totožné, jen na jiných číslech řádků výkazu.
V modulu knihy a výkazy byly vytvořeny dvě nové tiskové sestavy
"Přehled výsledků firmy po střediscích" a "Přehled výsledků firmy po obdobích" [UPK-14-0197]
U obou sestav lze před tiskem nastavit
obodobí od-do a
zda se má tisknout podrobný rozklad po období nebo po střediscích.
Dále byl v modulu Knihy a výkazy, v kartě "Obraty ..." doplněn sloupec s rozdílem MD - DAL
Byla povolena změna DUZP a období pro uplatnění DPH u vydaných faktur, které jsou již vystaveny
[UPK-14-0195]
V situaci, kdy je v Konfiguraci účetnictví
nastaveno, že do výkazu DPH mají spadat až doklady zaúčtované, je povolena editace uvedených údajů. Při
uskutečňování běžných prodejů tuto možnost nevyužijete, ale u prodejů, které jsou uskutečněny do zemí
mimo EU, dochází ke zdanitelnému plnění až v okamžiku,
kdy zboží opouští EU. V tomto případě se pak hodí, když doklad není potřeba odvystavovat, což klade
určité nároky i může přinést jistá rizika, ale postačí ho odúčtovat, opravit datum / období a opět
zaúčtovat.
V situaci, kdy by se období uplatnění
DPH posunulo tak, že v nově platném období platí nějaká jiná sazba DPH než v tom původním, program
zobrazí chybové hlášení a tuto změnu nedovolí.
V prohlížeči Majetku, v kartě Účetní evidence / Protokol, je nyní prezentována informace
o případné uživatelské modifikaci vypočtené částky odpisů [UPK-14-0201]
Pokud uživatel změnil v odpisovém plánu částku odpisu vypočtenou programem, projeví se to nyní zřetelně v
uživatelském rozhraní. Částka bude u takového záznamu zobrazena tučně, stejně jako typ příslušného
záznamu.
Kromě toho je do tabulky doplněn sloupec, ve kterém je v každém případě uvedena ta částka, kterou při
generování plánu odpisů vypočítal program.
V tisku karty majetku, je ve sloupci "Poznámka" zobrazena informace o tom, že byla výše odpisu změněna.
Je tu také zobrazena vypočtená i změněná hodnota.
Mělo by to zamezit některým zmatkům, kdy si uživatel sám změní hodnoty a potom pátrá, proč to program
takto spočítal.
Byly doplněny údaje na pásce denní uzávěrky [UPK-14-0203]
Do sekce s rozpisem částek dle způsobu zdanění - "Rozpis dle DPH" byl doplněn řádek s osvobozenými
plněními. Dosavadní "Osvobozeno od DPH" bylo přejmenováno na "Nezdaněno".
Byl také upraven výpočet součtů za celou tuto sekci.
Byla opravena chyba při vyhledávání ve formátovaném textu [UPK-14-0177]
Tato chyba (pádu aplikace) nastávala v situaci, kdy uživatel (např. pomocí klávesy
<Ctrl+F>) otevřel dialog pro vyhledání vzorku ve formátovaném textu a následně zavřel
okno prohlížeče (např. klávesou <Alt+F4>) bez předchozího zavření vyhledávacího dialogu.
K zavření Kaskády bylo nutné ukončit aplikaci pomocí správce procesů.
Vzniku této chyby je nyní zamezeno.
Ve všech polích pro úpravu formátovaného textu je nově automaticky detekována URL adresa, kterou lze
prokliknout [UPK-14-0168]
Doposud byla tato funkčnost dostupná pouze na některých místech.
Vylepšen režim tisku hlášení změn ZP [UPK-14-0183]
Tisk je nyní povolen pouze když je nastaven filtr na neodeslané, jinak je srozumitelně vyzván uživatel, ať si filtr nastaví - tím se uživatel pořádně zorientuje v tom, že tisknout se budou pouze neodeslané záznamy.
Pokud není co tisknout, je to jasně sděleno chybovým hlášení, nevytiskne se prázdný formulář jako dosud.
Na volbu po tisku "Označit jako odeslané" se nyní lépe vyhodnocuje situace v případě, že existují neodeslané záznamy z více období a označí se opravdu jen to, co se právě vytisklo.
Je zprovozněn export dat hlášení na ZP v TXT formátu. Je použit formát pro datové rozhraní v kódování
Latin2 (tento soubor by měla načíst každá ZP).
Pokud budete data posílat pomocí portálů (VZP a společného portálu zdravotních pojišťoven
(OZP,VOZP,RBP,ČPZP a ZPŠ)) je potřeba se na příslušném portále zaregistrovat. Návod na registraci na
portál zdravotních pojišťoven naleznete na adrese http://www.portalzp.cz/jak-se-stat-uzivatelem-pzp
a na portál VZP na adrese http://www.vzp.cz/e-komunikace/portal-vzp.
Nové formuláře typu ZFO [UPK-14-0210]
Součástí této verze Kaskády je několik aktualizovaných ZFO
souborů pro elektronickou komunikaci s úřady.
Tyto soubory jsou součástí distribuce a není potřeba je stahovat nebo jakkoliv aktualizovat ručně.
U zaměstnance byl doplněn tisk potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti plynoucích na
základě dohod o provedení práce podle § 6 odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon") a o sražené dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně
[UPK-14-0220]
Tato tisková sestava je k dispozici pouze u těch zaměstnanců, kteří mají alespoň jeden smluvní vztah typu dohoda.
Do varovného panelu byla doplněna položka pro hlídání velkého
počtu otevřených kurzorů na SQL serveru [UPK-10-0050]
V případě, kdy klient nemá k dispozici dostatečnou rezervu pro otevření nových odpovědí na dotaz na
databázovém serveru, zobrazí příslušnému uživateli varovný panel. Pokud uživatel pozavírá některé
nepotřebné prohlížeče, varovný panel zase sám zmizí.
Vzhledem k intervalu obnovy 1min (nejmenší možný), se může zobrazení / skrytí varovného panelu projevit s
menším zpožděním a ne okamžitě.
Nedostatečný počet volných kurzorů není sám o sobě nijak škodlivý. Problémy nastanou teprve při vyčerpání
přiděleného limitu. Některé tisky nemusejí být kompletní, některý z prohlížečů nemusí být řadně
inicializován apod.
Byl opraven problém s přetažením souboru z prostředí PC do Kaskády, typicky do přílohy v prohlížeči
zásilky [UPK-14-0181]
Na některých počítačích a v některých situacích (většinou OS Windows 7 a výše, se zapnutým UAC) mohlo
docházet k problémům s přetažením souborů myší z prostředí PC (např. z plochy) do Kaskády. Přitom
přetažení z některých jiných aplikací mohlo fungovat zcela normálně. Nešlo tedy připojovat přílohy do e-mailu pomocí D&D, vytvářet
nové dokumenty přetažením do karty Souvisí či do stromu do
dokumentových nebo databoxových složek.
Problém byl opraven a přetažení myší již korektně funguje.
Použití zástupných symbolů, které bylo rozšířeno od verze 14.04, je nyní aplikováno i při použití v názvu
objektu [UPK-14-0185]
V rámci verze 14.04 byla dost důsledně zpracována problematika
použití zástupných symbolů v řádcích dokladů/objednávek/DL.
Byla zrevidována množina symbolů, definováno několik dalších symbolů.
Nyní je tato funkčnost lépe využita a doladěna i pro použití v názvu objektu.
Bylo opraveno filtrování podle datumů prostřednictvím filtrovací lišty [UPK-14-0175]
Nastavení rozsahu datumů prostřednictvím filtrovací lišty (toolbar
pod seznamem objektů v hlavní ploše modulu) generovalo prázdný seznam objektů, protože podmínka
(porovnávání datumů) byla provedena opačně než má být.
Problém je odstraněn.
U dodatků smluv lze zaznamenat datum podpisu/schválení [UPK-14-0189]
V prohlížeči smlouvy nebo objednávky, v kartě Dodatky, u jednotlivých dodatků, vedle data platnosti (od-do) je doplněno nové
datumové pole pro zaznamenání skutečnosti, že dodatek je opravdu platný.
Zaznamenávejte do něj buďto datum podpisu, nebo třeba hovoru, kterým byl dodatek ústně schválen.
Pro vyhledávací složky a SQL dokumenty lze nově použít přepínatelný parametr pro volbu období
[UPK-14-0191]
V různých vyhledávací složkách a SQL dotazech, které servisní technici vytvářejí na zakázku, a které
generují nějaké sumarizace dat z určitého období, je obvykle období
určeno provozním datumem, resp. např. obdobím předcházejícím
provoznímu datumu. Když uživatel chce zobrazit data jiného období, musí se odhlásit a spustit Kaskádu s
jiným provozním datem, což není úplně pohodlný postup.
Nově je k dispozici nezávislý údaj .
Tento údaj se při spuštění inicializuje na minulé účetní období (to je nejobvyklejší pro reporty).
V menu je pak k dispozici položka
, která umožní toto období změnit bez
ukončování chodu Kaskády a tím ovlivnit zobrazená data.
![]() |
Novinky - verze 14.08 |
![]() |
Novinky - verze 14 | Novinky - verze 14.06 |
![]() |