![]() |
Novinky - verze 14.02 |
![]() |
Novinky - verze 14 |
Pro provoz této verze Kaskády doporučujeme 602SQL ve verzi 8.1c (build 12)
Kaskáda nyní poskytuje lepší podporu pro automatické zálohování
databáze [UPK-13-0180]
V aktuální verzi je zcela přepracováno nejen okno pro konfiguraci zálohování, ale také technická část, která nyní
využívá novější funkce SQL serveru, které umožňují snazší práci, podrobnější nastavení a rozfázování
jednotlivých akcí,které během zálohování probíhají.
Technici provedli důkladný průzkum možných a vhodných konfigurací pod různými verzemi operačních systémů
a výsledkem je sada univerzálně platných
doporučení "jak na to", promítnutá do help systému Kaskády.
Výsledkem je to, že:
Veškeré možné nastavení můžete provést přímo v konfiguraci Kaskády ( stejně jako dosud v modulu Agenda v menu na kartě Obecné v podkartě Zálohování ).
Můžete zálohovat i do složek sdílených v místní síti, i když SQL server běží jako služba, i když složka vyžaduje autentizaci.
Pokud se realizuje komprese zálohy, tak v době komprimování už máte možnost běžné práce s Kaskádou (tato fáze zálohování již neblokuje činnost SQL serveru) - databáze je tedy rychleji dostupná pro běžnou práci.
Můžete určit dočasnou složku pro první odkopírování a kompresi, než je cílová složka. Použití dočasné složky může výrazně urychlit proces zálohování, pokud se složka nachází na rychlém ukládacím médiu (SSD disk, rychlý lokální disk).
Mění se podstatným způsobem systém verzování Kaskády a má to několik dopadů [UPK-13-0199], [UPK-13-0205]
Viditelné dopady pro uživatele
Malá změna terminologie - zrušení pojmů release a build, dále pouze pojem "verze".
Ke každé publikované verzi bude k dispozici v help systému kapitola Novinky verze XX.XX, včetně aktuálního stavu kapitol help systému, týkajících se uskutečněných úprav.
V menu
je k dispozici nová položka "Novinky nainstalované verze", kterou lze kdykoliv použít pro pohodlný přístup ke kapitole s posledními novinkami. Jde o kapitolu, která se uživateli jedenkrát automaticky zobrazí při prvním spuštění novější nainstalované verze, je k dispozici v obsahu, ale položka menu je rychlejším a pohodlnějším prostředkem pro její opakované otevření.Vyšší komfort při reinstalaci Kaskády na pracovních stanicích, pokud vrcholový administrátor bude používat doporučený postup pro aplikaci nově publikovaných verzí (viz. popis následující úpravy).
Drobné změny na www.ekaskada.cz, vyplývající ze změny terminologie a systému číslování verzí.
Neviditelné dopady
Změna číslování verzí zjednoduší komunikaci mezi pracovníky technické podpory a uživateli.
Záznam čísla verze Kaskády do generovaných souborů jako jsou e-maily s hlášením o chybách, datové zprávy (nesou si s sebou jméno a verzi klientské aplikace, která zprávu odeslala), XML-exporty apod.
Kvalitnější technologie vytváření verzí.
Lepší management úprav Kaskády ve vývojářském týmu.
Kaskáda poskytuje vyšší pohodlí uživatelům při reinstalaci aktuální verze na pracovních stanicích, pokud
k tomu administrátor vytvoří předpoklady [UPK-13-0206]
Nyní by měl scénář provádění aktualizací v organizaci užívající Kaskádu vypadat zhruba takto :
existuje složka sdílená v místní síti, do které vždy administrátor stáhne aktuální verzi Kaskády z www.ekaskada.cz
cestu k této složce uvede vrcholový administrátor v globální konfiguraci v kartě Obecné, samozřejmě pouze jednou, jde o jméno složky a bude stále stejné
vrcholový administrátor do složky stáhne instační program KaskadaInst_vRR_nn.exe a nechá jej pojmenovaný tak, jak jej stáhnul (zároveň tam může pro jistotu nechat i předchozí verze, nic nemusí přejmenovávat)
vrcholový administrátor provede prostřednictvím čerstvě staženého instalačního programu reinstalaci Kaskády na SQL serveru (nebo administrátorské stanici) a následně realizuje aktualizaci datových struktur, tím dojde m.j. k záznamu jména KaskadaInst_vRR_nn.exe do databáze a zde je název připraven, aby pomohl uživatelům při reinstalaci na pracovních stanicích.
když poté uživatelé na uživatelských stanicích spouští klientskou část Kaskády, a když program žádá vyšší verzi, a když program zjistí že je v datech uvedena cesta k instalačním programům a že potřebný instalační program je na tom místě k dispozici, nabídne přímo jeho spuštění.
Za účelem zvýšení kompatibility Kaskády s Windows 7 a novějšími nyní pracuje Kaskáda jiným způsobem s
registry operačního systému [UPK-12-0080]
Registry jsou místo pro ukládání nejrůznějších nastavení operačního systému i jednotlivých
aplikací.
Vaše nastavení Kaskády závislá na uživatelské stanici (tedy
ta, která se neukládají do databáze a jsou dostupná z modulu Agenda z menu ) budou zachována. K přenosu dojde po prvním
spuštění nové verze Kaskády na dané pracovní stanici a stará nastavení budou aplikována od
druhého startu Kaskády.
Nově je možné zakázat zadávání duplicitních emailových adres do systému [UPK-13-0186]
V Globální konfiguraci na kartě Kontakty přibyla možnost
nastavení "Povolit duplicitní e-mailové adresy u kontaktů". Ve výchozím stavu je zadávání duplicit zakázáno. Pokud však firemní postupy a zvyky zadávání
duplicit vyžadují, může vrcholový administrátor
zadávání duplicit povolit.
Nově byla vytvořena činnost pro sloučení duplicitních adres [UPK-13-0186]
V souvislosti s výše uvedeným nastavením, kdy je možné duplicity v systému zakázat, byla doplněna možnost
duplicitní adresy sloučit se zachováním okolních vazeb e-mailové adresy na příchozí i odeslané zásilky
rušených duplicit. Tato činnost je k dispozici pomocí tlačítka "Sloučit" v dialogu Elektronické adresy Kontaktu. Více se o této problematice dozvíte v
kapitole Duplicitní mailové adresy.
Prohlížeč kontaktu prošel výraznou změnou, především v kartě Další a v (nové) kartě Texty [UPK-13-0182]
Dosud velkou část plochy v kartě Další zabíralo pole "Poznámky", pod ním byly poměrně malé podkarty s množstvím dalších
údajů.
Nyní je text (Poznámka) k dispozici v samostatné kartě Texty v hlavní ploše prohlížeče, zatímco
ostatní údaje mají k dispozici celou plochu karty Další. V rámci toho došlo k
jejich přeuspořádání, mj. také vznikla nová podkarta pro práci s organizačními
jednotkami u organizace.
Box s elektronickými adresami v první kartě prohlížeče
kontaktu nabízí nový způsob otevření dialogu Elektronické
adresy - pomocí ikony reprezentující daný typ adresy [UPK-13-0184]
Stejně jako doposud se po kliknutí na ikonu filtrují adresy v dialogu pouze na zvolený typ elektronické adresy.
Pokud chcete vidět všechny typy adres zároveň, klikněte stejně jako doposud do boxu s adresami mimo
editační pole či popisné texty nebo si přímo v otevřeném dialogu přepněte filtr na zobrazení všech typů.
Bylo vylepšeno zjišťování výchozí elektronické adresy u kontaktů [UPK-13-0188]
V případě, kdy existovalo více propojení osoby na různé organizace a
některá z těchto vazeb měla ukončenou platnost, pak program
mohl za určitých okolností použít adresu z tohoto neplatného propojení jako výchozí pro kontakt.
Nyní je program upraven tak, že preferuje dosud neukončená propojení.
V číselníku států byla doplněna možnost doplnit prefix daňového
identifikačního čísla daného státu [UPK-13-0197]
Údaj je pak programem použit v situaci, kdy je prováděna kontrola správnosti zadaného DIČ a při validaci na portálu EU.
Je vylepšen dialog Informace o propojení karta Výchozí adresy pro toto místo [UPK-13-0222]
Dialog lze vyvolat v různých prohlížečích z plovoucího menu nad boxem
Adresa.
V tabulce elektronických adres je doplněn sloupec "Vynuceno", který vyjadřuje, zda určitá výchozí (modrá) adresa je pouze výchozí adresou daného kontaktu nebo je uživatelem "natvrdo" nastavena jako výchozí adresa pro toto místo (objekt).
Adresu "vnucenou" uživatelem pro toto místo lze také odnastavit, což dosud možné nebylo (bylo pouze možno nastavit některou jinou adresu).
Byla doplněna kontrola adresy příjemce při tvorbě odpovědi na přijatou zásilku [UPK-13-0185]
Při odpovědi na zásilku je nyní kontrolována adresa, ze
které zásilka přišla s adresou, která je zapsaná u kontaktu (nebo u propojení kontaktů) a na kterou je
nyní odpověď adresována.
Pokud se tyto adresy liší, uživatel je na tuto skutečnost upozorněn informační hláškou s vypsanými
informacemi o adresách.
Tato situace může nastat např. když na adresu zadanou u kontaktu přijde zásilka a po přijetí této zásilky
někdo přepíše e-mailovou adresu u kontaktu na jinou adresu. Kaskáda má totiž v datech přijaté zásilky
zapsán odkaz na záznam s elektronickou adresou u kontaktu a pro odpověď používá tento zaznamenaný odkaz,
ne adresu jako takovou.
Zásadní změnu funkčnosti při mazání řádků v obsahu dodacích listů umožňuje navá uživatelská preference
Mazáním řádku DL mazat i související řádky jiných dokladů
[UPK-13-0238]
Pokud si tuto volbu zapnete, pak při mazání řádku v obsahu dodacího
listu systém zkusí automaticky smazat také připojené řádky z obsahu okolních dokladů (faktur,
skladových dokladů apod.), přičemž
Pokud je to v dané situaci možné (nejsou vystavené, uživatel k nim má práva, ...), tak budou smazány.
Pokud to možné není, dojde k chybovému hlášení a neprovede se ani smazání příslušného řádku DL.
Program nyní nabízí uživateli výběr DIČ z více možných pro aktéra daňového dokladu, pokud tento má v
Kaskádě registrováno více než jedno DIČ [UPK-13-0172]
Tuto volbu uživatel (pokud je splněna výše uvedená podmínka) dostane k dispozici
Došlo k vylepšení účelu dodávky "Přefakturace" [UPK-13-0218]
Dosud sice tento účel dodávky vymezoval, které druhy
dokladů musí pro vypořádání položky být realizovány, ale systém nekontroloval soulad finančních
částek.
Vše se samozřejmě týká situace, kdy pro přefakturaci používáte přijatý dodací
list, který slouží jako "střecha" nad procesem přefakturace a jehož položky musí být realizovány dle
příslušných pravidel, aby došlo k jejich vyřízení.
Nyní může administrátor účetnictví nastavit v konfiguraci účetnictví způsob chování tohoto účelu dodávky.
Slouží k tomu nový údaj, zaškrtávací pole Přefakturace musí být shodná nejen
množstvím ale i částkou.
Pokud je údaj zaškrtnut, pak u přijatého dodacího listu budou řádky s účelem "Přefakturace" považovány za vyřízené až tehdy, když množství i částka na straně přijaté faktury bude shodné s množstvím i částkou na straně vydané faktury. Samozřejmě, že pokud začínáte vytvořením dodacího listu a v jeho řádcích jsou správné hodnoty množství a cen, a pokud potom tvoříte obsah přijaté i vydané faktury plněním řádků z tohoto DL, bude vše v pořádku bez jakéhokoliv vašeho dalšího úsilí.
Pokud údaj není zaškrtnut, pak u přijatého dodacího listu budou řádky s účelem "Přefakturace" považovány za vyřízené již tehdy, když množství na straně přijaté faktury bude shodné s množstvím na straně vydané faktury, bez ohledu na částky.
Výchozím stavem nyní bude "striktní" chování, t.j. kontrola částek, takže pokud potřebujete volnější pojetí, odškrtněte si prosím příslušný údaj v konfiguraci.
Je zaveden nový účel dodávky "Příjem vratných obalů na sklad - bez
úhrady" [UPK-13-0229]
Jeho použití je možné pouze u produktů, které mají v
boxu Produkt skladovatelný nastaveno Druh:
"Obal".
Tento nový účel dodávky vzniká především proto, aby bylo možno nastavit účetní předkontace pro daný typ operace.
U dokladů realizující skladový výdej jsou nyní k dispozici prostředky, které umožní včas řešit
předpokládané problémy (výdej do mínusu, neexistující skladová karta, apod.) při výdeji [UPK-13-0236]
Jde o tři věci
u dodacího listu vydaného a skladové výdejky je k dispozici nová tisková sestava "Předpokládaný problém při výdeji", která vypíše položky s očekávaným problémem,
v uživatelských preferencích si uživatel může vyžádat, aby program před vystavením dokladu zjistil, zda některý z uvedených problémů nastane, a když k tomu dojde, aby přímo nabídl tisk sestavy s přehledem problémů,
v obsahu dodacího listu / objednávky je k dispozici nový filtr "Pouze položky s předpokl. problémem při výdeji" právě na položky, které jsou problematické, tím se výrazně usnadní jejich monitoring a vyřešení situace.
V prohlížečích dokladů je v kartě Obsah upraven filtr týkající se navazujícího dodacího listu [UPK-13-0237]
Filtrovat lze nyní podle toho, na jakém řádku je uživatel napozicován
pokud ten řádek nefiguruje v žádném DL, nastaví se filtr na všechny ostatní řádky, které také nejsou v žádném DL
pokud ten řádek figuruje v nějakém DL, nastaví se filtr na všechny ostatní, které jsou ve stejném DL
Je vylepšeno vytváření řádku bankovního výpisu při párování na doklad v jiné měně, než v jaké je bankovní výpis [UPK-13-0228]
Dosud musel uživatel v těchto situacích zadávat ručně několik údajů.
Nyní program v takové situaci vyzve uživatele k zadání přesné částky v operativní měně toho dokladu, na
který párovací položka odkazuje a tuto částku
použije všude kde je to užitečné, spočítá z ní zpětně kurz toho řádku atd.
Podobně se program chová v situaci, kdy žádný doklad, na který by se platba napárovala neexistuje a
teprve se vytváří z prohlížeče řádku bankovního výpisu pomocí
tlačítka Nový párovaný doklad. V závislosti na měně zvolené šablony si program vyžádá zadání částky v té měně, ve které je vedena zvolená
šablona. Do obsahu takového vytvářeného dokladu je zapsána správná částka v té správné měně a doklad tak
postačí jen vystavit a použít k párování. Dosud zde bylo nutno
provádět různé zásahy, které ruční zpracování řádků komplikovaly.
Ověřování DIČ při práci s doklady je nyní podporováno i u uskutečněných zdanitelných plnění [UPK-13-0223]
Pokud chcete, aby program prováděl kontrolu DIČ i u
dokladů s uskutečněným plněním, je nutné v konfiguraci účetnictví na kartě DPH / Období DPH, cesta pro ověřování
DIČ zaškrtnout volbu Ověřovat při vystavení nejen přijatých, ale i
uskutečněných plnění.
Byla vytvořena činnost umožňující snazší vypořádání inventurních rozdílů na skladech [UPK-13-0226]
V prohlížeči skladového dokladu, v situaci, kdy je v daném
skladu zahájena inventura a
skladový doklad má příslušný účel dodávky, je k dispozici činnost
"Naplnění položek pro vypořádání inventurních rozdílů".
Výchozí účel dodávky v hlavičce skladového dokladu musí být Invent.příjem -
přebytek v případě skladové příjemky, nebo Invent.výdej - manko v
případě skladové výdejky. Je vhodné mít zvolenou příslušnou výchozí předkontaci. To zvláště v případě,
kdy nemáte pro uvedené účely dodávky definovány příslušné účty v Konfiguraci účetnictví na kartě Účely dodávky. Pokud se programu nepodaří
nalézt nebo vytvořit použitelnou předkontaci, naplnění dokladu neproběhne.
Při provádění skladové inventury je nyní jak v prohlížeči skladu na kartě Inventura tak i v tiskových výstupech vyčíslena nejen finanční hodnota teoretická (účetní stav) a reálná (inventurní stav), ale také rozdíl mezi těmito hodnotami [UPK-13-0234]
V prohlížečích dodacích listů a objednávek lze nyní v kartě
Obsah zobrazit sloupec s celkovou hmotností daného řádku, t.j. součin hmotnosti produktu (pokud je to
produktový řádek) a množství určeného v řádku [UPK-13-0192]
Zobrazení tohoto sloupce není standardně zapnuto, ale každý uživatel si jej může zapnout, viz.
V
prohlížečích DL/OBJ v kartě obsah zobrazit sloupec "Celk.hmotnost".
V prohlížeči objednávky od zákazníka v kartě Rekapitulace / Účetní rekapitulace jsou nyní v panelu s rekapitulací tržeb/nákladů
zobrazeny podstatně detailnější informace než dosud [UPK-13-0211]
Místo celkových tržeb a celkových nákladů jsou rozděleny hodnoty pro výrobky, zboží, služby a
ostatní.
Procentní vyjádření rozdílu mezi náklady a tržbami může být počítáno
jako přirážka, t.j. zdola nahoru, stejně jako je tomu např. u metod pro výpočty prodejních cen v cenících apod.
jako marže, t.j. shora dolů
Výchozím stavem je metoda "zdola nahoru", ale vrcholový administrátor může tuto vlastnost pro celou firmu změnit v menu Kontakty.
Je k dispozici nová uživatelská preference V prohlížečích
DL/OBJ nutit k určení výchozího skladu[UPK-13-0230]
Nastavením této preference se můžete bránit proti opomenutí při zadávání DL a objednávek.
Pokud nastavíte "Ano", bude program při uložení nově vytvářeného DL/objednávky kontrolovat, zda je určen
výchozí sklad.
Pokud tomu tak nebude, upozorní na tuto skutečnost informačním dialogem a nabídne návrat k editaci.
Byly odstraněny možné chyby v XML exportu Přílohy k žádosti o dávky pro
ČSSZ [UPK-13-0181]
ČSSZ nově posuzuje data, která se jí formou XML souboru předkládají. Mohlo se tak stát, že některý z
povinných prázdných údajů byl nevyplněn. ČSSZ v takových případech očekává 0, ale mohla dostat "" - nic,
nebo očekává "N" a dostávala "".
Tyto situace byly ošetřeny a export XML souboru upraven.
V tisku "Rekapitulace pracovní doby" se chybně zobrazoval údaj o neplaceném volnu. To je nyní opraveno.
[UPK-13-0216]
V tisku "Rekapitulace pracovní doby" se údaj o neplaceném volnu po
část dne správně načetl k zaměstnanci ve sloupci "Nepřítomnosti celkem", ale špatně v sekci s podrobným
rozpisem nepřítomností, kde se hodnota tiskla u všech zaměstnanců ve sloupci "Ostatní
nepřítomnosti".
Nyní je hodnota uvedena ve sloupci "Neplacené volno" u konktétního zaměstnance.
Je opravena komponenta pro práci s webovým obsahem[UPK-13-0179],
[UPK-13-0208]
Na některých systémech mohla tato komponenta způsobovat zobrazení chybových hlášek například při otevření
e-mailu ve formátu HTML nebo při ověření DIČ.
V seznamu číselných řad bylo povoleno mazání [UPK-13-0176]
Nyní může Administrátor šablon, případně Vrcholový administrátor v na kartě Číselné řady smazat již / ještě nepoužívanou
číselnou řadu. Číselná řada je vymazána v aktuálním období, přitom
program kontroluje přítomnost číselné řady v příslušných dokladech daného
období a v šablonách obecně. Pokud je v některém z těchto případů
použita, smazání se neprovede.
Je opraven nedostatek komponenty pro výběr objektu, použité např. v dialogu pro výběr adresátů z
prohlížeče zásilky [UPK-13-0146]
Nedostatek spočíval v tom, že nereagovalo správně tlačítko (...) na pravém okraji zadávacího pole. Nyní
reaguje korektně.
Pro kartu Diskový soubor v dialogu Volba
předlohy je k dispozici variantní chování [UPK-13-0221]
Změna spočívá v tom, že v kartě se namísto komponenty určené k výběru diskového souboru zobrazí pouze
editační pole s tlačítkem na pravém okraji, kterým lze vyvolat klasický systémový dialog pro výběr
souboru.
Tato možnost je vytvořena především pro ty uživatele, v jejichž operačním systému dosavadní komponenta
určená k výběru diskového souboru z nějakých důvodů nepracuje správně.
Je ale možné, že i pro kohokoliv jiného bude nová možnost příjemnější, neboť je zde použit standardní
systémový dialog pro výběr souboru.
Nastavit jej lze v uživatelských preferencích společných pro Kaskádu volbou Výběr souboru pro import v dialogu Volba předlohy
samostatným dialogem.
![]() |
Novinky - verze 14.02 |
![]() |
Novinky - verze 14 |