Novinky - verze Kaskády 10.0 release 2
(12.11.2010)
Pro provoz této verze Kaskády je zapotřebí 602SQL ve verzi 8.1c (build 7)
Přehled nových a výrazně upravených kapitol souvisejících s těmito novinkami najdete zde.
-
Uzel Start
- Byla provedena úprava výrazně zrychlující načtení informací o objemu zásilek.
V uzlu Start na kartách Rozcestník a Finance jsou v panelech zobrazovány údaje o stavu mail-systému.
Doposud byly vždy při otevření těchto kartiček počítány tyto údaje z reálného stavu databáze, což za
běžného chodu zbytečně vytěžovalo server.
Nyní jsou tato data počítána během tzv. nočního úklidu a během dne jsou
tato data pouze zobrazena (nezatěžuje se server). Existuje i možnost, jak data on-line občerstvit. Více
informací najdete ve výše zmíněných kapitolách helpu.
-
Zrušení přístupu uživatele do systému
- Ochrana proti přílišnému zatížení serveru při rušení uživatele s velkým objemem dat.
Při spuštění činnosti Zrušit přístup do systému mohlo dojít k
zahlcení serveru v případě, že rušený uživatel měl velké množství propojených objektů, úkolů apod., které
program musel převést na uživatele, který na sebe přebíral jeho práva. Nyní program tuto činnost kontroluje
a pokud existuje více jak 300 vazeb propojených s rušeným uživatelem a zároveň ve chvíli, kdy tuto činnost
administrátor provádí, je přihlášeno více uživatelů, pak program nedovolí tuto činnost spustit. Pokud je
vazeb méně jak 300, program činnost spustí jako doposud.
-
Podpora účetní evidence projektů
- Nově je přepracována možnost účtování řádků dokladů na databoxy.
Databox může představovat určitý projekt, jehož účetní obraz mohu
sledovat pomocí upisování jednotlivých řádků dokladů na tento projekt. Výsledkem je možnost podívat se na
účetní rekapitulaci tohoto projektu v prohlížeči databoxu na kartě
Rekapitulace. Celou funkčnost účtování je potřeba nejprve
-
Export dat
- U každé definice exportu dat z Kaskády lze nyní určit aplikaci, která má být spuštěna po provedení
exportu, včetně parametrů potřebných pro její správné spuštění.
Vrcholový administrátor může editovat nastavení platné
pro všechny stanice, nebo pro konkrétní stanici v dialogu Nastavení
aplikace spouštěné po exportu. Běžný uživatel, který nemá toto privilegované oprávnění, ovlivňuje vždy
nastavení na konkrétní stanici, na které má spuštěnou Kaskádu.
Tohoto nového mechanismu můžete využít např. v modulu Mzdy, kdy exportujete data do souboru XML. Program
pak po exportu (za podmínky správného vyplnění parametrů) může otevřít např. 602XML filler, v něm otevře požadovaný formulář (ZFO soubor) a do něj načte
vyexportovaná data z Kaskády (XML soubor).
-
Rychlé hledání objektu
-
Avíza
- Oprava, která zajistí, že se v dialogu Tvorba avíza dá vybrat jako
příjemce avíza i takový uživatel, který nemá žádnou e-mailovou adresu. To teď (dočasně) nešlo.
-
Dialog Tvorba avíza nyní uchová rozpracovaný text a
další nastavení, pokud ho uživatel zavře, aniž by avízo odeslal.
Doposud se při zavření dialogu jeho obsah vždy vymazal a při novém otevření uživatel vždy začínal v
prázdném dialogu. Vzhledem k tomu, že je to modální dialog (během práce v tomto dialogu nelze např. otvíret
jiné objekty), bylo to nepříjemné, pokud uživatel potřeboval práci přerušit a např. se podívat do jiného
prohlížeče, musel potom začít psát text znovu. Nyní je obsah při znovu otevření dialogu obnoven, pokud se
uživatel mezi tím nepřesunul na jiný objekt.
-
Úkoly
- U úkolu lze nyní pracovat s aktérem.
Doposud se s aktérem pracovalo pouze v případě, že úkol byl vytvořen propojením určitého objektu do úkolu
(např. u vazby typu úkol nad fakturou vydanou byl aktérem odběratel). Nyní je tato možnost zavedena i u
druhu úkol a to tak, že do prohlížeče úkolu bylo doplněno editační pole,
do kterého lze zadat aktéra úkolu, tedy kontakt, pro kterého se daný úkol dělá.
Název aktéra je zobrazen v seznamu úkolů, který se přebírá buď z prohlížeče úkolu, nebo z propojení na
určitý objekt.
-
Prohlížeč objektu
- V prohlížeči všech objektů je nyní zrušeno zobrazení informace o pohledávkách a závazcích v pravém horním rohu
prohlížeče, pokud je aktérem neznámý (anonymní) kontakt.
Je to z toho důvodu, že tato informace není důležitá a navíc počet dokladů na <neznámého> může být
velký a tudíž tento výpočet zbytečně zdržoval.
-
Kontakty
- Úprava ohledně hlídání duplicit při zadávání nových kontaktů.
Nyní lze v uživatelských preferencích
nakonfigurovat, do jaké míry má program kontrolovat unikátnost
Kontaktů
- Pro osoby je zaveden nový údaj "Zkratka osoby", který lze zadat v
prohlížeči kontaktu.
Slouží k rozlišení osob se stejnými jmény (ml., st., majitel, ...). Změna tohoto údaje je také
zaznamenávána do historie.
- Zúčtování provizí lze nyní provádět prostřednictvím kaskádních mezd.
Zúčtování je možné provést v prohlížeči Kontaktu na kartě
Finance / Provize. Pokud tedy některý kontakt (většinou zaměstnanec) prováděl práce pro zákazníky a měl
by za tuto práci dostat odpovídající provizi formou složky mzdy, je potřeba tuto provizi nejdříve stanovit
v prohlížeči řádku dodacích listů. Pokud je provize
stanovena, je možné využít funkčnost, kterou Kaskáda nabízí a předem stanovené provize zapsat jako
jednotlivé složky mezd v právě otevřeném mzdovém období.
- Kaskáda umožňuje porovnat údaje ze dvou ceníků v kartě
Produkty / Realizované prodeje / nákupy.
Pod seznam produktů bylo doplněno zaškrtávací pole Porovnat ceníky. Po
zaškrtnutí této volby docílíte možnosti vybrat si 2 ceníky, jejichž ceny chcete u produktů srovnávat. Má to
smysl pro obchodníky, když např. jednají se zákazníkem a chtějí se vejít do nějaké cenové hladiny, která je
dána základním ceníkem a tuto základní cenu porovnávají s cenou ve speciálním ceníku daného odběratele.
- Při ukládání bankovního účtu, který používá i jiný kontakt se nyní zobrazí více informací o kontaktu,
který jej používá.
-
Zásilky
- Kaskáda nyní podporuje digitální podpisy u zásilek.
V případě zásilek přijatých jde o schopnost takovou zásilku přečíst a ověřit její podpis. V případě
odeslaných zásilek jde o možnost podepsat zásilku vlastním digitálním podpisem.
Do karty Možnosti a do dialogu Odeslání zásilky byla doplněna volba Digitálně
podepsaná zásilka.
Pokud je tedy na počítači do systému nainstalován digitální podpis, je možné zasílat z Kaskády digitálně podepsané zásilky.
- Bylo lépe ošetřeno vytváření jmen dočasných souborů během otevírání příloh. Smyslem této úpravy je zamezení případných konfliktů s
pravidly operačního systému, díky kterým se některá příloha nedá otevřít.
- Bylo vylepšeno chování prohlížeče při odpovědi na zásilku,
která přišla na distribuční seznam.
Pokud je to možné a nastavení distribučního seznamu to umožňuje, pak pro odeslání odpovědi je jako
odesílací adresa použita adresa distribučního seznamu, na který zásilka přišla.
Dosud program při odesílání jako výchozí adresu odesílatele vždy uváděl adresu přihlášeného uživatele.
- V prohlížeči zásilky byla doplněna funkce pro vytvoření nové osoby a
organizace. Tato drobná úprava byla provedena na přání uživatelů, kteří chtěli mít v "prostoru prohlížeče
zásilky" co nejblíže po ruce takovouto možnost.
Volba je nyní dostupná v menu nebo pomocí
rychlé volby přes tlačítko v panelu nástrojů.
-
Pošta běžná (papírová)
- Nyní lze dávkově označit papírové dopisy jako
odeslané / přijaté pomocí K-schránky.
Pokud jsou v K-schránce pouze papírové dopisy, zpřístupní se v panelu nástrojů tlačítko Odesláno / přijato dnes pro dávkové označení odeslání / přijetí.
- V prohlížeči běžné pošty bylo nahrazeno běžné editační pole pro
název (max. počet znaků 64) za tzv. "long-edit", aby název mohl být delší než 64 znaků. Doporučujeme však
omezit název na takový počet znaků, aby se vešel na jeden řádek stránky A4. Některé tiskové sestavy, ve
kterých se tento název tiskne, neumožňuje zalomení textu a proto se vytiskne jen taková část, která se vejde
na šířku stránky. Zbylá část názvu bude ignorována.
- V prohlížeči pošty běžné papírové jsou po odeslání pošty zablokovány pro editaci některé údaje (Název,
Související objekt, Adresát), aby je již nebylo možné měnit.
- Ve filtrovacím panelu pro "Poštu běžnou (papírovou)" je nové vyhledávací pole pro možnost filtrování
podle značky protistrany.
- K dispozici je nový tisk poštovního podacího
archu.
Česká pošta zavedla od 1.9.2010 čárové kódy pro doporučené zásilky. S tím souvisí i úprava tisku poštovního
podacího archu, který je možné vyvolat z prohlížeče vyhledávací složky z panelu
nástrojů tlačítkem Tisk / Tisk podle volby / Poštovní podací arch doporučené pošty od 1.9.2010.
Seznam doporučené pošty v tisku je setříděn podle hmotnosti zásilky a v rámci stejných hmotností podle
adresáta.
-
Dialog Podrobnosti účtu
- V dialogu Podrobnosti účtu byl doplněn údaj "Daňově uznatelný účet".
Navíc byl doplněn i do editačního dialogu, který lze z dialogu vyvolat dvojklikem.
- Seznam výskytů zvoleného účtu byl upraven tak, aby se v něm
zobrazovaly i šablony.
Doposud se zde zobrazovaly jen skutečné doklady.
Přibyla zde i kartička "Složky mzdy". Je tak možné se jednoduše podívat, ve kterých mzdových složkách je
zvolený účet použit.
- V kartách s inventurou počátečního a koncového zůstatku
přibyla možnost přepnout způsob zobrazení z detailního "Po jednotlivých dokladech" na zobrazení "Po
aktérech".
V seznamu pak budou vidět sumy z dokladů jednotlivých aktérů. Co aktér, to jeden řádek v seznamu. Součet
částek k "Datu" musí opět korespondovat se stavem na účtu. Je to opět jeden pohled, který může být z
pohledu ekonomů či obchodníků zajímavý. Lze tak např. vidět kolik který zákazník zaplatil k uvedenému
období na zálohách, apod.
-
Modul Knihy a výkazy
- Seznam účtů byl obohacen o sloupce, které zde doposud chyběly.
Je tak mnohem snazší provádět tisk atributů účtů tiskem tabulky, nebo
export tabulky do jiného podporovaného formátu.
- Výrazné vylepšení tisku hlavní knihy
Parametry před tiskem byly přesunuty do dialogu Tisk hlavní
knihy, ve kterém byly navíc zjednodušeny a rozšířeny výběrové podmínky.
- Tiskové sestavy dostupné v modulu Knihy a výkazy byly doplněny i do menu Tisk.
-
Konfigurace účetnictví
- V Konfiguraci účetnictví na kartě Účtový rozvrh je lépe ošetřena
situace, kdy se maže účet.
Nyní se po smazání provede refreš seznamu účtů a nedojde tak k zobrazení
chybové hlášky "Záznam je uvolněný. Operaci nelze provést".
-
Modul Doklady
- V modulu Doklady ve složce Párovatelné doklady k datu bylo doplněno
combo pro filtrování podle druhu párovatelného účtu. Lze tak získat podrobněji filtrované výstupy.
-
DPH
- Do přiznání k DPH je doplněno několik nových údajů.
V souvislosti s novou podobou přiznání k DPH jsme upravili formulář DPH, který tiskneme z Kaskády. Zároveň
jsme tyto údaje umožnili zadat v Konfiguraci účetnictví / karta DPH / Období
DPH, cesta pro ověřování DIČ. Jde o některé údaje o daňovém zástupci.
- Hlídání možnosti uzavření období DPH je nyní kontrolováno SQL
funkcí, která je také použita v tisku výkazu. Došlo tak ke sjednocení těchto kontrol. Jediná kontrola mimo
SQL je pak podmínka vytištění výkazu na tiskárnu.
- Bylo zamezeno odúčtovat doklad spadající do uzavřeného DPH období.
V Konfiguraci účetnictví na kartě Účetnictví a
doklady je možné nastavit jaké doklady se mají do přiznání k DPH zařadit. Zda stačí "pouze" Vystavené,
nebo až doklady . V závislosti na tomto nastavení byly a jsou
prováděny kontroly při uzavírání období DPH, které nedovolí období
uzavřít dokud nejsou všechny doklady ovlivňující agendu DPH vystaveny či zaúčtovány.
V případě nastavení , šlo ale takové doklady v již uzavřeném
DPH období odúčtovat. Tuto situaci nyní důsledně hlídáme a odúčtování dokladu v uzavřeném DPH období
nedovolíme.
- V Kaskádě byla zavedena podpora exportu Souhrnného hlášení do formátu XML.
V Konfiguraci účetnictví karta DPH / Parametry souhrnného
hlášení je možné nadefinovat základní parametry jako jméno a adresa firmy,údaje o daňovém zástupci,
osoba oprávněná k podpisu apod.
V Modulu Knihy a výkazy na kartě
Výkazy přibylo tlačítko Souhrnné hlášení DPH. Po jeho stisknutí se zobrazí
dialog Souhrnné hlášení DPH s možností výběru období, za které se
má hlášení sestavit, generováním dat a v neposlední řadě s možností exportu.
Program data nejprve připraví a umožní jejich případnou modifikaci. Stisknutím tlačítka Export XML pak provede export do XML formátu, který je kompatibilní s oficiálním popisem
těchto souborů a takto vyexportovaný soubor je pak možné načíst na webových stránkách Daňový
portál, digitálně podepsat a odeslat do datové schránky příslušného finančního úřadu.
-
Doklady
- Podstatné vylepšení mechanismů, týkajících se výpočtu DPH "shora
nebo zdola".
Při výpočtu DPH "shora dolů" je nyní důsledně aplikováno zaokrouhlení koeficientu na 4 desetinná místa, což
při velkých částkách poskytne výsledek vzpírající se zdravému rozumu, ale přesně odpovídající liteře
zákona. Doposud zde zaokrouhlování nebylo, což vedlo k hodně přesným výsledkům. Na základě výhrad některých
uživatelů jsme toto chování upravili.
- Bylo vylepšeno chování při kopírování údajů týkajících
se DPH ze šablony do nového dokladu.
Pokud v šabloně jsou uvedeny sazby DPH, které odpovídají standardu v DPH
období uvedeném v šabloně, pak jsou tyto sazby převedeny do sazeb, které odpovídají standardům v DPH období
použitém v novém dokladu. Současně s tím jsou pak přepočteny výše DPH a částky vč. DPH.
Pokud v šabloně jsou uvedeny upravené sazby DPH, které neodpovídají standardům DPH období (předpisy
leasingů v jiných sazbách DPH než jsou nyní platné), použijí se v novém dokladu sazby i částky přesně tak,
jak jsou v šabloně.
Současně bylo upraveno kopírování údaje "Automaticky počítat DPH" v řádku dokladu ze šablony do reálného
dokladu.
- Bylo upraveno zobrazování sazeb DPH v řádcích dokladu.
Doposud byly zobrazovány sazby, které odpovídaly standardnímu DPH období, do nějž doklad patří, což bylo
špatně. Nyní jsou správně zobrazovány sazby, které jsou uvedeny v jednotlivých dokladech na kartě Rekapitulace / Parametry ovlivňující agendu DPH.
- Bylo vylepšeno chování dialogu Zúčtování zanedbatelného
zůstatku.
Výrazně jsme vylepšili práci se šablonami a částkami pro zúčtování v závislosti na stranách MD/DAL. Dále si
dialog pamatuje některé údaje pro lepší a pohodlnější práci v případě opakovaného použití (číslo použitého
dokladu pro zúčtování, použitý účet, text, ..).
- Hlídání odchylky datumu uskutečnění účetní operace od aktuálního data lze nyní uživatelsky konfigurovat.
Dosud byl tento limit "natvrdo" 14 dní. Nyní je tento počet dní uživatelsky konfigurovatelný v preferencích každého uživatele.
- Upraven a optimalizován dotaz pro získání údajů na kartě Párování
v prohlížečích všech párovatelných dokladů.
- Kaskáda nyní nedovolí zadání nové předkontace v situaci, kdy je
vytvářen nový doklad a tento doklad dosud nebyl uložen.
- V řádcích s vyrovnáním zálohy je automaticky nastaven účel dodávky
"Neurčeno".
Jsou tím odstraněny případné problémy při zpětných analýzách tržeb z jednotlivých řádků dokladů.
-
Platební kalendář
- Výrazně bylo vylepšeno chování platebního kalendáře.
Jde o úpravy, které opravují některé chyby při přepínání filtrů pomocí comb v jeho levé horní části.
Byly upraveny refreše, které reagují na tyto změny v nastavení filtrů.
Bylo zavedeno zapamatování velikosti či pořadí sloupců v obsahu platebního kalendáře.
Celý platební kalendář je velice komplexní a v různých režimech je zobrazen v kartách prohlížečů různých
druhů objektů. Tyto změny se tak projeví jak v Platebním příkazu
při jeho plnění, tak na kartě Párování / Platební
kalendář u dokladů či v prohlížeči kontaktů i v jiných místech, kde je použit.
-
Bankovní účet
- Lépe je ošetřeno právo přístupu k bankovnímu účtu.
Nyní již žádný uživatel, který nemá právo pracovat s bankovními účty, za žádné situace prohlížeč bankovního
účtu opravdu neotevře.
- Do prohlížeče bankovního účtu bylo doplněno editační pole
pro zadání maximálního počtu položek v příkazu k úhradě. Program pak hlídá počet položek v příkazu a zadání
vyššího počtu nedovolí.
-
Bankovní výpis
- Bylo upraveno zadávání nových párovatelných dokladů přímo z prohlížeče řádku bankovního výpisu.
- Doposud se doklad vytvořil, vystavil a pokud bylo požadováno jeho otevření, otevřel se prohlížeč
dokladu. Pokud uživatel neměl právo odvystavení a potřeboval v dokladu něco upravit, narážel na toto
svoje nedostatečné oprávnění a musel požádat o odvystavení někoho, kdo toto právo má.
- Nyní se doklad vytvoří a pokud je požadováno, nejdříve se otevře prohlížeč vytvořeného dokladu,
uživatel má možnost provést změny a teprve při zavírání prohlížeče se provede vystavení dokladu.
- Do menu "Soubor" byla doplněna položka Zobrazit zdroj
importu pro zobrazení zdrojového souboru v jeho surové podobě.
Tato volba sice nenalezne využití u běžných uživatelů, kteří výpisy zadávají, může se ale hodit v situaci,
kdy servisní technik, nebo člověk znalý struktury formátu souboru s výpisem, řeší nějaké problémy s
importem výpisu z banky.
- Byly doplněny nové sloupce do seznamu sloupců v kartě
Importovaná data.
Tyto sloupce mají pomoci k lepší orientaci v importovaných řádcích bankovního výpisu. Jde o tyto sloupce:
- Účet - Informuje o tom, zda při automatickém párování byla shoda bankovního účtu v řádku výpisu s
bankovním účtem uvedeným v Kaskádě.
- Více - v jakém kroku došlo ke shodám při určování identity hrazeného dokladu
Jde spíše o údaj, který může napomoci při hledání důvodů, proč došlo k takovému spárování, nebo naopak,
proč ke spárování řádku výpisu s nějakým dokladem v Kaskádě nedošlo. Tuto informaci pak může využít
servisní technik pro svoji potřebu při zkoumání kódu programu.
- Bylo upraveno setřídění importovaných položek.
Doposud byly nezpracované řádky na konci seznamu, nově jsou na začátku, pak teprve položky zpracované.
Oboje třídění je doplněno o pořadí, v jakém byly položky uvedeny v importním souboru a jak tedy byly
načteny do Kaskády. Tato úprava setřídění by měla napomoci snazší orientaci v položkách a tedy i
dodatečnému ručnímu zpracování.
-
Sklady, Bankovní účty, Pokladny
- Bylo umožněno ukončit platnost skladu, bankovního účtu a pokladny.
V menu Činnosti přibyla volba Ukončení provozu, která umožňuje
označit již nepoužívaný zásobník za zrušený. Může se to hodit v situaci, kdy jste zrušili nějaký bankovní
účet či nějaká valuta již neexistuje, proto rušíte pokladnu, nebo jste sloučili 2 sklady v 1 a jeden z nich
potřebujete nějak zakončit a dále již nepoužívat.
- V prohlížeči Skladu a Pokladny
na kartě Skladové / Pokladní doklady jsou nyní zobrazeny pouze doklady po uzávěrce.
Je to kvůli urychlení zobrazení a lepší přehlednosti. Přepnutí na veškeré doklady (dosavadní stav) je možné
provést vypnutím nastaveného filtru v panelu nástrojů nad seznamem dokladů.
-
Ceníky prodejní
- Je možné definovat prodejní ceník, který bude platit přednostně pro
všechny kontakty, bez nutnosti zařazovat je jako odběratele do tohoto ceníku.
Nyní je možné založit prodejní ceník se speciální prioritou 111.
Takovýto ceník umožní zadat speciální ceny pro vybrané produkty pro všechny kontakty bez ohledu na to, zda
mají či nemají svůj ceník. Pokud je zapotřebí udělat nějakou akční nabídku platnou pro všechny, je možné
založit takovýto ceník, zařadit do něj produkty se speciální cenou a po dobu platnosti ceníku nebo cen v
ceníku, bude tento ceník upřednostněn před ostatními.
Toto pravidlo se netýká tzv. exkluzivně prodejných produktů. Zde dostane přednost i nadále ceník, který
odpovídá příslušnému kontaktu, který je u produktu uveden, že je exkluzivně pro něj.
-
Majetek
- Byla upřesněna podmínka povolující editaci data pořízení a předání do užívání.
Pokud je majetek pořízen ještě před evidencí v Kaskádě, je zde možné napsat
libovolné datum. Jinak tyto datumy obhospodařuje Kaskáda sama a plní je datumy z příslušných dokladů.
- Na kartu Součásti bylo doplněno tlačítko s možností
nastavit filtr a zobrazit tak "Pouze nevyřazené".
- Byla doplněna nová metoda odpisů účetních i daňových.
Jde o "Časový odpis", kde se v případě účetních odpisů zadává počet dílčích účetních obdobích, během
kterých se má majetek účetně odepsat. V případě daňových odpisů se zadává počet kalendářních měsíců. Je tak
umožněno jednoduše odpisovat např. nehmotný majetek, jehož odpisy jsou definovány počtem měsíců, nebo
uplatnit mimořádné odpisy u majetku pořízeného od 1.1.2009 do 30.6.2010.
U nehmotného majetku je také uplatněno pravidlo, které umožňuje provedení prvního daňového odpisu až měsíc
po předání do užívání.
Současně s touto úpravou bylo vylepšeno chování prohlížeče majetku. V závislosti na použité metodě odpisů
se pak některé údaje schovávají, jiné odkrývají, mění se popisky editačních polí.
-
Objednávky
- Byla doplněna možnost odpojení řádku objednávky od řádku jiné objednávky.
Umožňuje to řešit případné omyly, ke kterým při prvotním napojování řádků mohlo dojít.
Dialog pro zrušení napojení řádků objednávek vyvoláte z plovoucího menu nad obsahem objednávky k dodavateli
pomocí volby "Zobrazit souv. řádek protější zák.obj." za současného stisknutí klávesy
<Ctrl>. Odpojení řádků smí provést pouze vrcholový administrátor.
- Do dialogu s hromadným zpracováním řádků (expedice) byl do
nabídky řádků ke zpracování (vlevo) doplněn sloupec s předpokládaným datem dodání.
Usnadňuje to orientaci v situaci, kdy jsou v zakázce stejné produkty, ale liší se datem požadované
expedice.
- Na kartě Účetní rekapitulace je nyní možné filtrovat podle
aktéra.
Tento prvek umožňuje zadání jednoho konkrétního aktéra dokladů, jehož operace vůči zakázce chci analyzovat.
Mohu tak snadno zjistit částky, které prezentují např. subdodávky na danou akci.
-
Produkty
-
Dokumenty
-
Prohlížeč dokumentu byl rozšířen o údaje, které vedou k lepší
evidenci dokumentů v Kaskádě.
Jde o údaje jako číslo jednací, spisová značka, naše číslo, vaše číslo apod.
Zároveň bylo upraveno i chování vyhledávacího pole, které nyní akceptuje i hledání podle těchto údajů.
-
Pokladní systém Vega
- V pokladně Vega lze v konfiguraci znakového tisku docílit
toho, že se na disku ukládá tisková podoba účtenek, které se tisknou ve znakovém režimu.
Lze tak uchovat účtenky v takové podobě v jaké byly předány zákazníkovi aniž by se musely tisknout v kopii.
Jsou uchovány v elektronické podobě, což zákon umožňuje.
-
Mzdy
- V konfiguraci mezd na kartě období je doplněno textové
pole pro poznámku, kde je možné si poznamenat informace ke zvolenému období.
- V konfiguraci mezd na kartě období je nyní možné
editovat den výplaty.
- Do stromu složek v modulu Mzdy byl doplněn uzel Start stejně jako je v modulu Agenda.
Mzdová účetní tak má k dispozici blízké narozeniny, přehledy SQL a další možnosti uzlu Start.
- V seznamu zaměstnanců, který je přístupný v modulu mzdy volbou ve stromě Zaměstnanci, je doplněn sloupec THP a lze tak setřídit zaměstnance v tomto seznamu podle tohoto údaje.
- Po přechodu do fáze uzavřeno se nastaví pracovní období na právě uzavřené období a tak je možno ihned
přistoupit k tiskům.
Dosud se po uzavření období automaticky nastavilo jako pracovní období to nové, které se právě vytvořilo.
Nyni se sice v seznamu zobrazí nové období, ale jako pracovní zůstane to dosavadní a mzdová účetní tak má
"připravenou půdu" pro tisk mzdových sestav, aniž by musela pracně vybírat jiné (původní) období.
- Nad seznamem osob doplněno tlačítko pro Přepočet všech
výčetek.
Nyní tedy není nutné se překlikávat do konfigurace a pak zase zpět, jak tomu bylo doposud.
- V kartě Kmenová (personální) data byla doplněna podkarta pro hromadné hlášení na zdravotní pojišťovnu (přihlášky, odhlášky, změny ..)
- V kartě Pracovní poměry byly doplněny přihlášky a odhlášky
na sociální pojištění.
- V kartě Pracovní poměry byla doplněna evidence listů důchodového
pojištění.
- Úprava podmínky v konfiguraci mezd, která zpřístupňuje editační pole pro zadání účtů k jednotlivym
druhům, aby to šlo i u srážek.
- U tiskových sestav je pro určení rozsahu tisku doplněno středisko.
- Upraveno zobrazení sazby v seznamu opakovaných složek
tak, aby se pro položky, kde je sazbou hodinová nebo měsíčni mzda, zobrazovala dynamicky aktuální platná
hodnota od pracovního poměru.
- Doplnění editačního pole pro zadáni odkazu na zákaznickou objednávku. Zobrazení je podmíněno nastavením v
konfiguraci mezd.
- Záznam zálohy do pokladního dokladu lze nyní provést i do již existujícího dokladu.
Pokud dá uživatel STOP při volbě šablony, nabídne se mu možnost zvolit existujicí doklad ....
- Na kartě Tiskové výstupy (ve větvi Rekapitulace / Sumáře podle
měsíců) přibyl nový tisk "Povinný podíl zaměstnávání OZP".
Tento tisk je určen pro ty organizace, které mají více než 25 zaměstnanců v pracovním poměru a kterým je
podle zákona uložena povinnost oznámit místně příslušnému úřadu práce plnění povinného podílu osob se
zdravotním pojištěním na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele za uplynulý kalendářní rok a způsob jeho
plnění.
-
Ostatní
- Pro načtení vlastní konfigurace již není potřeba restartovat Kaskádu.
V menu "Konfigurace / Provozní nastavení" přibyla nová položka Načtení (refreš) vlastní konfigurace.
Tato funkce je užitečná v situaci, kdy např. administrátor provedl nějakou změnu v mých nastaveních a já je
chci ihned načíst bez nutnosti ukončení a znovuspuštění Kaskády.
- V globální konfiguraci je nyní nová volba, která umožňuje
zcela vypnout fulltextový systém.
Smyslem této volby je urychlit práci SQL serveru. Volba je vhodná především pro takové organizace, které
nevyužívají vyhledávání podle slov v obsahu. V
případě, že zcela vypnete fulltextové vyhledávání (filtrování), pak ve filtrovacím panelu při pokusu o
vyhledání vzorku textu obsaženém v textu (obsahu) program vydá zvukový signál, což znamená, že je vypnutý
fulltext a vyhledávání neumožní. Na druhou stranu toto nastavení velmi urychlí chod SQL serveru.
- Vyřešen problém s detekcí nekorektně připojených klientů.
V testu počtu připojených klientů se nyní zohledňují i tzv. čekací
vlákna, která má každý připojený klient do páru. Tyto vlákna nejsou do počtu klientů započítávána. Tato
úprava nemá vliv na počítání počtu klientů, kteří jsou oprávněni souběžně spustit Kaskádu a jejichž počet
je uveden v licenčním souboru a od nichž se odvíjí cena licence.
- Byly doplněny nové údaje v dialogu O aplikaci (menu "Nápověda / O aplikaci").
Jsou zde prezentovány nově doplněné údaje, které jsou obsaženy v licenčním souboru a jejichž počet se
vývojem Kaskády navyšuje.
- Z důvodu velké zátěže serveru byl vyřazen z provozu seznam nejčastěji používaných objektů.
Při prvním startu jednou za měsíc se zobrazoval dialog se seznamem nejčastěji používaných objektů. Pomocí
tohoto dialogu bylo možné tyto objekty zařadit do svého Rozcestníku a mít je tak k dispozici k rychlému
zobrazení. Z důvodu velké zátěže serveru, při zjišťování tohoto seznamu, se tento dialog již nebude
zobrazovat.
- V tisku tabulky byla "změkčena" podmínka, která bránila sčítání
některých číselných údajů týkající se především operativní měny, např. v dialogu Podrobnosti účtu / karta
Inventura koncového stavu se nesečetl sloupec Zůstatek. Nyní se již sčítá.
- Bylo vylepšeno chování bublinové nápovědy, kterou program
strojně sestavuje.
Např. v prohlížeči faktury přijaté na první kartě je po najetí nad editační pole pro SWIFT zobrazena
bublinová nápověda, kde se nyní vypisuje kód banky i její název.
Tato úprava byla použita v prohlížečích faktur, zálohových listů přijatých i odeslaných či ve mzdách u
údajů o bankovním spojení na zaměstnance.
- Byla upravena viditelnost comba "Aktuálnost propojení" ve filtrovací
liště pod rámcem pro seznam objektů.
Doposud se v některých situacích zbytečně skrývalo. Jeho zobrazení se v situaci, kdy jsou v seznamu nad
filtrovacím panelem zobrazeny všechny druhy objektů, může hodit pro snadné nafiltrování obsahu podle tohoto
kritéria.
- Importní mechanismus objektů nyní umožňuje do již existujícího objektu doplnit další data.
Dříve bylo možné importem pouze vytvářet nový objekt. Nyní je možné již existující objekt obohatit o nová
data. Tato možnost je využita např. při importu odměn do kaskádních mezd.
- V Konfiguraci účetnictví byly zrušeny či přesunuty některé
konfigurovatelné položky.
Zrušena bez náhrady byla volba "číslovat řádky v účetním deníku", některé další položky byly přesunuty do
uživatelských preferencí společných pro Kaskádu do uzlu
"Prohlížeče dokladů - vystavení". Jde o nastavení, která mohou velmi zpříjemnit práci s doklady. Každý
uživatel si nyní může sám rozhodnout o chování dokladu při vystavení (tisk dokladu, vytvořit dopis, žádat
potvrzení při vystavení, ...).
- Bylo výrazně upraveno chování HTML editoru jak při psaní HTML
zásilek, tak při psaní HTML dokumentů.
Výrazně se zlepšila práce s tabulkami a vkládáním obrázků či odkazů.
Byly odstraněny některé chyby, které se projevovaly na systému s instalovaným prohlížečem IE 8, některými
aktualizacemi či doplňky. Jedním z viditelných dopadů je např. to, že funguje kolečko na myši při posouvání
textu v obsahu, apod.
- Změna způsobu volání externích programů použitých k editaci dokumentů uložených v databázi.
Tato změna vede k lepšímu chování některých editorů v souvislosti s načítáním knihoven potřebných ke svému
chodu.